Sökning: "Beskrivande statistik"
Visar resultat 1 - 5 av 144 uppsatser innehållade orden Beskrivande statistik.
1. Staff Shortage on SJ Trains
Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistikSammanfattning : This thesis is a case study in collaboration with SJ AB, a government owned railway companyin Sweden. The employees aboard the trains are an essential part of operating thetrains efficiently. Therefore, it is vital to forecast absences well in order to avoid havingto cancel train trips or having employees work over time. LÄS MER
2. Identifiering av målgrupper för kundanpassad fakturahantering : En fallstudie inom fakturaservice
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknikSammanfattning : Studien har genomförts på ett företag inom fakturaservice. För att arbeta proaktivt med förbättring av fakturaprocessen har syftet med studien varit att undersöka om det fanns något samband mellan olika målgrupper av slutkunder och utebliven betalning inom ett visst kundsegment. LÄS MER
3. Att uppfattas som legitim i klimatomställningen : Medias roll för en aktörs legitimitet
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema MiljöförändringSammanfattning : The aim of the study was to see how the media affects the legitimacy of an actor in the climate transformation, by looking at a specific actor. A qualitative analysis has been carried out in the form of a document study of newspaper articles concerning an actor in the climate transformation. LÄS MER
4. Coronapandemins inverkan på bidragsbrott i Sverige : En kvantitativ studie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/KriminologiSammanfattning : Denna kvantitativa uppsats avser att undersöka hur Covid-19 restriktioner påverkatutvecklingen av bidragsbrottsligheten i Sverige och vidare försöka förklara det resultat somobserverats med hjälp av beskrivande statistik och teoretiska förklaringsmodeller.Datamaterialet som användes består av aggregerad data på gruppnivå hämtat frånBrottsförebyggande rådet, Statistikmyndigheten SCB och Folkhälsomyndigheten. LÄS MER
5. Missuppfattande elever. Går det att undvika? : En studie av lärares upplevelser kring elevers missuppfattningar i matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärarnas upplevelse av elevers missuppfattningar vid inlärning av bråk och sannolikhet samt om det är möjligt att minska missuppfattandet med hjälp av kategorisering av dessa. Genom att fråga matematiklärare om de upplever att eleverna de undervisar ofta har missuppfattningar och om samma missuppfattningar är återkommande, kan vi få en bild av vilka delar av de matematiska begreppen som kan uppfattas svåra av eleverna. LÄS MER