Sökning: "Elin Skoglund"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Elin Skoglund.

  1. 1. Personer med MS-relaterad fatigue och dess arbetsterapeutiska interventioners effekt : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Elin Vikström; Elin Skoglund; [2024]
    Nyckelord :Multipel skleros; arbetsterapi; effekter; gruppinterventioner; individuella interventioner; effekten av interventionen;

    Sammanfattning : Abstrakt Multiple skleros (MS) är en kronisk progressiv inflammatorisk sjukdom. Fatigue är ett vanligt symtom och upp till 95% av personerna med MS upplever det. Syftet med denna litteraturöversikt var att undersöka effekten av arbetsterapeutiska interventioner hos personer med MS-relaterad fatigue i arbetsför ålder. LÄS MER

  2. 2. Effekten av individanpassad behandling för styrkelyftare med ländryggsbesvär : en single- subject experimental design

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Elin Erixon; Isabelle Skoglund; [2023]
    Nyckelord :Tyngdlyftning; Motionsterapi; Styrketräning; Ryggsmärta; Rehabilitering;

    Sammanfattning : Introduktion: Styrkelyftares ländryggsbesvär verkar främst karaktäriseras av en mekanisk nociceptiv smärta. Smärtans bakomliggande orsaker är ofta svårdefinierade, vilket försvårar utformandet av generaliserbara behandlingsriktlinjer. LÄS MER

  3. 3. Skolsköterskors upplevelser av att möta och arbeta med elever med psykisk ohälsa

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Elin Brockmark; Therése Skoglund; [2017]
    Nyckelord :skolsköterska; psykisk ohälsa; elever; erfarenhet; kvalitativ; intervjustudie;

    Sammanfattning : Skolsköterskor kan dagligen möta elever med psykisk ohälsa i sitt arbete och har en betydelsefull roll att ge stöd och vara till hjälp för att främja elevers hälsa och välmående. Den psykiska ohälsan bland elever ökar och det är viktigt att tidigt kunna identifiera tecken på ohälsa. LÄS MER

  4. 4. Barn och återvinningsstationer som främjare av hållbar utveckling i förskolan : En materiell-diskursiv studie av barns samspel med återvinningsstationer och återbrukande praktiker

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nilsson Linnéa; Skoglund Elin; [2014]
    Nyckelord :intraaktivitet; hållbar utveckling; materialitet; materiell-diskursiv; agentisk realism; kritiskt tänkande; återvinning; återbrukande praktik; förskola; grön flagg;

    Sammanfattning : Detta är en studie riktad mot hållbarhetsarbete i förskolan. Syftet med studien är att undersöka barns intraaktioner i återbrukande praktiker och med återbruksmaterial, vilket har genomförts genom analys av tidigare forskning kring ämnet samt analys av empiriskt material insamlat på en Grön Flagg-förskola i Stockholm. LÄS MER