Sökning: "Fallenhet och intresse för matematik"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden Fallenhet och intresse för matematik.

  1. 6. Elever med intresse och fallenhet för matematik : Om hur elever i år 4-6 ser på sin fallenhet och sitt lärande

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Madeleine Holmberg; [2015]
    Nyckelord :Elever; intresse; fallenhet; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en djupare förståelse och kunskap om hur elever i årskurs 4-6 med intresse och fallenhet för matematik ser på sitt eget lärande och sin egen förmåga inom matematiken. Följande frågeställningar besvaras i studien: I vilka undervisningssituationer lär sig elever med fallenhet och intresse för matematik på bästa möjliga vis? Hur beskriver dessa elever sitt intresse och sin fallenhet för matematik? Samt vilka styrkor respektive svagheter anser elever med intresse och fallenhet för matematik sig ha inom ämnet?   Studien har en kvalitativ inriktning där resultatet har baserats på semistrukturerade intervjuer som genomförts med sex elever. LÄS MER

  2. 7. Elever med fallenhet för matematik : Får de det stöd de behöver?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Jens Ludwig; [2009]
    Nyckelord :Fallenhet; begåvning; matematik; matematikbegåvad; stimulans; stöd; utmaning och intresse;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 8. Elever som lyckas med sina matematikstudier

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Linda Borup; [2008]
    Nyckelord :högpresterande; fallenhet; förmåga; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att få en helhetssyn om hur undervisningen anpassas för högpresterande elever samt hur pedagoger bemöter och stimulerar högpresterande elever för att de skall kunna fortsätta att utvecklas gynnsamt. Enligt skollagen skall dagens skola ge särskilt stöd till elever med särskilda behov, men så är inte fallet då de högpresterande eleverna ofta beskrivs som självgående, som klarar mycket på eget hand och deras karaktäriska drag är intresse, vilja, drivkraft och matematiska förmågor Wahlström (1995). LÄS MER

  4. 9. Elever med fallenhet och intresse för matematik : Vad ger skolan för utvecklingsmöjlighet i matematik?

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Rubylene Larsson; [2007]
    Nyckelord :fallenhet och intresse för matematik; begåvade elever; utvecklingsmöjlighet i matematik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har genomförts med en kvalitativ undersökning av hur matematiklärarna beskriver elever med fallenhet och intresse för matematik och även vilka utvecklingsmöjligheter som skolan ger dessa elever. För att finna dessa elever behövs en tydlig beskrivning utifrån matematiklärarnas erfarenheter, så att skolan kan stimulera och utmana elevernas matematiska tänkande. LÄS MER