Sökning: "Gender as a social construction"

Visar resultat 1 - 5 av 359 uppsatser innehållade orden Gender as a social construction.

  1. 1. Tjejsnuset är det nya! : En kvalitativ studie om hur bilden av vitt snus konstrueras i samspel mellan media och unga vuxna, samt hur vitt snus kodas som manligt respektive kvinnligt.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Elsa Widenström Findell; Silja Jóhannsdóttir; [2024]
    Nyckelord :Vitt snus; genus; reklam; konstruktion;

    Sammanfattning : The study aims to examine the construction of the image of white snus, specifically focusing on the growing trend of female snus use. The analysis will shed light on overall perceptions and attitudes towards white snus, along with its social construction among young adults. LÄS MER

  2. 2. Kvinna eller man, spelar det någon roll? : En kritisk diskursanalys av språkliga genuskonstruktioner i LVM-domar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Emma Petersson; Josefina Karlsson; [2024]
    Nyckelord :LVM; gender; gender perspective; conceptions of gender; women and men; social work; administrative court; application of the law; abuse; critical discourse analysis; social constructivism; LVM; genus; genusperspektiv; genusföreställningar; kvinnor och män; socialt arbete; förvaltningsrätten; rättstillämpning; missbruk; kritisk diskursanalys; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate how conceptions of gender are expressed in the construction of women and men in judgments on the Care of Substance Abusers (Special Provisions) Act (LVM). According to Swedish law everyone must be treated equally, regardless of gender. LÄS MER

  3. 3. “Visa dem vad galen kan göra” : En multimodal kritisk diskursanalys av Nikes reklamfilm“Dream Crazier”

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ellen Storm Edholm; Rebecca Thorslund; [2024]
    Nyckelord :Femvertising; female athletes in media; MCDA; intersectionality; social semiotics; Nike; dream crazier;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze how female athletes are constructed in advertising that uses femvertising. This is done through a multimodal critical discourse analysis of Nike´s commercial “Dream Crazier” to understand which signs, in the form of participants, language, attributes and color which acts as semiotic resources to create meaning. LÄS MER

  4. 4. QUEER PARENTHOOD ACROSS TEMPORAL AND SOCIAL LINES; An anthropological study on queer individuals experiences of parenthood in Swedish society

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Emma Eliardsson; [2023-09-27]
    Nyckelord :Queer parenthood; parental line; temporality; emotionality; kinship;

    Sammanfattning : This study aims to examine the everyday experience of queer parenthood, relating to aspects of gender and sexuality, family relations, and social norms in Swedish society. The study reveals that being a queer parent in contemporary Swedish society means being in an ambivalent position where factors of time and space, as well as gender identity and expression proves to be a leading force in how the parents practice parenthood and whether the political aspect of queerness comes to be consciously or unconsciously expressed within parenthood. LÄS MER

  5. 5. “Det är jag som kör här, det är mig du ska prata med” : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelser av att ta sig till och arbeta i den mansdominerade skogsindustrin

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Astrid Nordberg; [2023]
    Nyckelord :Gender segregation; labour market; women in male dominated industries; forest industry; workplace minority; Könssegregering; arbetsmarknad; kvinnor i mansdominerade yrken; skogsindustrin; minoritet på arbetsplatsen;

    Sammanfattning : Trots att Sverige anses vara ett av de ledande länderna inom jämställdhet så har vi en utav de mest könssegregerade arbetsmarknaderna i Europa med en tydlig uppdelning mellan var vi finner en majoritet av män och en majoritet av kvinnor på arbetsmarknaden. I här studien har kvinnor som arbetar i två av de största skogsföretagen i Värmland intervjuats med syftet att undersöka erfarenheter av att ta sig till och arbeta i en mansdominerad sektor för att identifiera faktorer som bidrar till att upprätthålla en könssegregerad arbetsmarknad. LÄS MER