Sökning: "Högskoleförordning"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Högskoleförordning.

  1. 1. "Det funkar ju inte så!" : En analys av vårdnadshavares syn på samverkan och delaktighet kring elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Bogmark; Johanna Andersson; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; samverkan; specialpedagogik; åtgärdsprogram; pedagogisk kartläggning;

    Sammanfattning : Av skolans många uppdrag är samverkan med hemmet ett av de viktigaste. I skollagen (SFS2010:800) och läroplanen (Skolverket, 2019) skrivs tydligt att vårdnadshavares önskemål skatas i beaktande och respekteras. LÄS MER

  2. 2. Prediktorer för högskolelärares avsteg från regler och intention till regelefterlevnad

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Nils Johansson; [2020]
    Nyckelord :university; higher education institution; teacher; examiner; public sector official; rule-breaking; rule compliance; högskola; universitet; lärare; examinator; avsteg från regelverk; regelefterlevnad; regelbrott; statstjänsteman; myndighet;

    Sammanfattning : Bakgrund Som statsanställda ska lärare vid Sveriges statliga universitet och högskolor lojalt följa de regler som gäller för verksamheten. Mer kunskap behövs dock kring de faktorer som predicerar högskolelärares förhållningssätt till och arbete i enlighet med det regelverk som gäller i kontakten med studenterna och vid bedömning av studentprestationer. LÄS MER

  3. 3. Kvalitetsarbete inom högre utbildning : Framtagande av en modell för arbetemed utvecklingsprojekt inom lärarutbildning

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Jessica Götberg; [2019]
    Nyckelord :Learning organization; quality improvement; continuous improvements; higher education; teacher education; offensiv kvalitetsutveckling; ständiga förbättringar; Learning organization; quality improvement; continuous improvements; higher education; teacher education; offensiv kvalitetsutveckling; ständiga förbättringar;

    Sammanfattning : Det senaste årets granskning av lärosätens kvalitetssystem som genomfördes avuniversitetskanslersämbetet (UKÄ) visar att även högre utbildning behöver arbeta med sitt internakvalitetsarbete och att lärosätena behöver ta fram arbetssätt och metoder för att genomföra det.Syftet med det här arbetet var att bidra med kunskap om hur arbete med kvalitetsutveckling ser utinom högre utbildning samt att ta fram en modell för att arbeta med förbättrings ochkvalitetsutveckling inom lärarutbildning. LÄS MER

  4. 4. En likvärdig lärarutbildning i idrott och hälsa? : en kvalitativ studie om befintliga rörelsekulturer och beslutsprocesser

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Oskar Lindgren; Adrian Chong; [2018]
    Nyckelord :PETE; idrottslärarutbildning; ämnesinnehåll; likvärdig;

    Sammanfattning : Aim The aim of this study has been to examine differences and similarities between five universities with physical education teacher programs. The focus has been on the syllabi regarding the subject didactics and the different movement cultures that are represented within the frame of these courses. LÄS MER

  5. 5. Att vara eller bli? Om examination om självkännedom och empatisk förmåga hos socionom-, lärar- och läkarstudenter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ester Andersson; [2013-04-23]
    Nyckelord :Högskoleundervisning; examination; socionomprogrammet; lärarprogrammet; läkarprogrammet; pastoralmakt;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka och jämföra hur tre socionom-, lärar-, och läkarprogram konkretiserar Examensordningens (Högskoleförordning 1993:100, bilaga 2) krav att studenten för examen måste ”visa självkännedom och empatisk förmåga”. Frågan ställs också hur dessa egenskaper formuleras som fasta eller utvecklingsbara hos studenterna. LÄS MER