Sökning: "Inlärnings- och koncentrationssvårigheter"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Inlärnings- och koncentrationssvårigheter.

  1. 1. Kan tillskott av fiskolja förbättra koncentrations- och inlärningsförmåga hos barn med ADHD?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Simon Ivarsson; Asma Komsan; [2015-08-03]
    Nyckelord :tillskott; fiskolja; koncentrationsförmåga; inlärningsförmåga; barn; ADHD;

    Sammanfattning : Sahlgrenska Akademin vid Göteborgs universitet Avdelningen för invärtesmedicin och klinisk nutrition Sammanfattning Titel: Kan tillskott av fiskolja förbättra koncentrations- och inlärningsförmåga hos barn med ADHD? Författare: Asma Komsan och Simon Ivarsson Handledare: Fredrik Bertz Examinator: Mette Axelsen Linje: Dietistprogrammet, 180/240 hp Typ av arbete: Självständigt arbete i klinisk nutrition, 15 hp Datum: 2015-05-27 Bakgrund: ADHD är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som kan yttra sig på flera olika sätt som till exempel inlärnings- och koncentrationssvårigheter. Det innebär ofta en påfrestning för såväl individen som omgivningen. LÄS MER

  2. 2. Upplevelser av teknikstöd i skolan - Gymnasieelever med inlärnings- och koncentrationssvårigheter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Astrid Johansson; Malin Lundberg; [2015]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Gymnasieskola; Inlärnings- och koncentrationssvårigheter; Teknikstöd; Ungdom; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : I svenska skolan finns det många elever som har svårt att koncentrera sig på skolarbeten. Det kan bero på inlärnings- och koncentrationssvårigheter. Studier har visat att elever som har fått insatser av teknikstöd blivit hjälpta med skolarbetet. Idag finns det få studier om elevers upplevelser och beskrivningar av teknikstöd. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieflickors frukostvanor : En kvantitativ undersökning om frukostvanor samt konsekvenserna av en utebliven frukost

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Marie Eriksson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka gymnasieflickors frukostfrekvens samtorsaken till att frukostmålet ibland utesluts. Tidigare forskning rapporterar om en radolika fysiska och psykiska biverkningar vid ett uteblivet frukostmål. LÄS MER

  4. 4. The Game of Flow : En studie över spelandets effekter på reaktion, minne och perception

    Magister-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Johan Linders; [2010]
    Nyckelord :Serious games; Spel; Flow; Motivation; Prestation; Koncentration;

    Sammanfattning : I denna studie är syftet att belysa vilka effekter som underhållningsspel kan ha på motivation och koncentration samt även undersöka om spel kan användas för att förbättra den kognitiva prestationen. Konkret ställs frågan vilka förändringar som sker i reaktion, korttidsminne och perception efter att ha spelat Gradius 3 samt vilka orsaker som ligger bakom dessa förändringar. LÄS MER

  5. 5. Den kinestetiska inläraren – Rörelsens och sinnenas betydelse för inlärningen inom särskolan

    C-uppsats,

    Författare :Niklas Knutsson; Josefin Gillholm; [2010]
    Nyckelord :Rörelse motorik ; sinnen; inlärningsförmåga; peda;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vårt arbete var att undersöka om och i så fall hur rörelse påverkar inlärningsförmågan. Vi har utgåttfrån frågeställningarna: Vilken inverkan har rörelse/motorisk träning för inlärningsförmågan? och Vad anserpedagogerna om rörelse i undervisningen?Vi har genom litteraturstudier och tidigare projekt undersökt vad som händer i kroppen vid rörelse och om det isin tur kunde påverka inlärningsförmågan. LÄS MER