Sökning: "International higher education"

Visar resultat 21 - 25 av 191 uppsatser innehållade orden International higher education.

  1. 21. Vaccinationsgrad mot covid-19 i Sveriges kommuner

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Sandra Hane; Anton Nilsson; [2022]
    Nyckelord :covid-19; vaccination rate; health economy; age; foreign-born; education; income; health; unemployment; turnout; party sympathy; Swedish municipalities; covid-19; vaccinationsgrad; hälsoekonomi; ålder; utrikesfödda; utbildning; inkomst; hälsa; arbetslöshet; valdeltagande; partisympati; Sveriges kommuner ;

    Sammanfattning : I början av 2020 drabbar covid-19-pandemin världens befolkning. Den livsfarliga smittan sprids snabbt världen över och forskare och läkemedelsbolag börjar arbeta intensivt för att utveckla ett vaccin som kan stoppa sjukdomens framfart. Knappt ett år senare godkänns världens första vaccin mot covid-19 och massvaccinering inleds. LÄS MER

  2. 22. Arbetsvärderingar i ett individualiserat Sverige : En kvantitativ kohortstudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Amanda Berglund; Ida Karlsson; [2022]
    Nyckelord :postmaterialism; age cohort study; work orientation; individualization; internal and external values; swedish labour market; generational shift;

    Sammanfattning : This paper aims to look at changes in work values among the Swedish population and whether it relates to an ongoing individualization process in the work sphere. Using quantitative data from the International Social Survey Programme, the study investigates the changing of work values between the years of 1997 and 2015 using an age cohort study. LÄS MER

  3. 23. A Narrative Inquiry into International Students’ Learning Experiences in Sweden : From the Perspective of Existential Learning

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Yuto Sunakawa; [2022]
    Nyckelord :study abroad; international student; learning experience; existential learning; biography; autobiographical narrative; Sweden;

    Sammanfattning : Study abroad has received much attention as an effective educational practice in today’s globalized world, and a wide range of skills, attitudes, and knowledge has been recognized as potential learning outcomes resulting from it. Accordingly, in the context of higher education, international students’ learning experiences have been understood in terms of measurable outcomes. LÄS MER

  4. 24. En litteraturstudie om språk- och kunskapsutvecklande undervisning i naturvetenskap på högstadie- och gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Strid; Emma Sjödahl; [2022]
    Nyckelord :Language development; content based instruction; language approach; STEM; science education; biology; high school; secondary school; upper secondary school; språk- och kunskapsutveckling; språkutveckling; undervisning; naturvetenskap; högstadiet; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att bidra till den kunskap som finns för hur skolan kan utforma en undervisning i de naturvetenskapliga ämnena som integrerar språk i ämnesundervisning på högstadie- och gymnasienivå. Internationell forskning har analyserats tematiskt varpå tre teman framkommit: 1) Vikten av en språk- och kunskapsutvecklande undervisning i naturvetenskapliga ämnen, 2) Språk- och kunskapsutvecklande undervisningsstrategier och metoder, och 3) Naturvetenskapslärares attityder till språk- och kunskapsutvecklande undervisning, och dess inverkan på förutsättningarna för lärande. LÄS MER

  5. 25. Technology Integration and Higher Education : Comparing Brazilian in-service teachers’ perspectives about the use of technological resources before and during the pandemic

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sidney Pereira Da Silva; [2022]
    Nyckelord :Pedagogy; Technology-Enhanced Learning; Higher Education; Brazil; TPACK; COVID-19; Technology and Education.; Pedagogia; Aprendizado Aprimorado por Tecnologia; Ensino Superior; Brasil; TPACK; COVID-19; Tecnologia e Educação;

    Sammanfattning : Recent research has persistently emphasized that education is broken and that the solutions lie with technological resources in educational institutions and teaching methods (Teräs et al., 2020), which has generated a techno-solutionism approach of Edtech companies (Mirrlees & Alvi, 2019). LÄS MER