Sökning: "Kunskapsförmågor"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Kunskapsförmågor.

  1. 1. Elevers uppfattning om laborationer i naturkunskapsundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Hanna Kryh Öberg; [2021]
    Nyckelord :Fenomenografi; Frihetsgrader; Gymnasieelevers uppfattningar; Laborationer; Naturkunskapsundervisning; Timing; Öppna laborationer;

    Sammanfattning : Laborationer är centrala i den naturvetenskapliga undervisningen, inte minst i naturkunskap i gymnasieskolan. Skolforskningsinstitutet betonar i en forskningsöversikt vikten av att lära sig utföra naturvetenskap. Det är dock oklart huruvida lärare och elever har samma uppfattning beträffande laborationens betydelse. LÄS MER

  2. 2. Språkets betydelse i matematikundervisningen för andraspråkselever

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Maryam Meho; [2020-02-26]
    Nyckelord :matematik; andraspråkselever; språk- och kunskapsutveckling; språkutvecklande arbetssätt; problemlösning och klassrumsinteraktion;

    Sammanfattning : Denna studie omfattar hur lärare arbetar språkutvecklande med andraspråkselever inom matematik. Tidigare forskning har visat att det å ena sidan finns fördelar med en tvåspråkig matematikundervisning där eleverna får möjligheten att använda sig av sitt modersmål, å andra kan det vara en påverkande faktor som bromsar andraspråkselevers matematikutveckling. LÄS MER

  3. 3. Muntlig kommunikation i flerspråkiga klassrum : en studie av hur lärare anser att de stöttar flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Cornelia Bruno; Amanda Najvik; [2020]
    Nyckelord :Muntlig kommunikation; flerspråkighet; sociokulturellt perspektiv; språk- och kunskapsutveckling; transspråkande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett lärarperspektiv beskriva den muntliga kommunikationens betydelse för att utveckla språk- och kunskapsförmågor hos flerspråkiga elever, samt hur flerspråkigheten präglas i lärares utformning och innehåll av undervisningen. Den muntliga kommunikationens betydelse för en god språk- och kunskapsutveckling genomsyras av det sociokulturella perspektivet, som är den teoretiska förankringen i denna studie. LÄS MER

  4. 4. Fabel, motiv, tema och intrig i läroböcker för svenska 3 : En läromedelsanalys av tre läroböckers behandling av några grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Rikard Levin; [2018]
    Nyckelord :läromedelsanalys; litteraturvetenskapliga begrepp; litterär kompetens; svenska 3;

    Sammanfattning : Svenska gymnasieelever är osäkra i användningen av litteraturvetenskapliga begrepp. Ändå är begreppsanvändning och analys en central del i gymnasieskolans litteraturstudium.  I uppsatsen undersöks därför hur tre läroböcker för svenska 3 behandlar de grundläggande litteraturvetenskapliga begreppen fabel, motiv, tema och intrig. LÄS MER

  5. 5. Samhällskunskap bortom skolans väggar : - En litteraturstudie om fältstudiemetoders aktualitet i samhällskunskapssammanhang

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Patrik Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Fältstudie; kunskapsförmågor; elevansvar; erfarenhetsbaserat lärande; exkursion; samhällskunskap; affektion; analysförmåga; kommunikativ förmåga; begreppsförmåga; metakognitiv förmåga; procedurförmåga;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en konsumtion av forskning som behandlar fältstudier. Artiklarna har valts efter relevans till samhällskunskapsämnet på gymnasial nivå för att undersöka motiv till tillämpningar, utmaningar och fördelar till denna typ av undervisning. LÄS MER