Sökning: "Margaretha Olsson"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Margaretha Olsson.
1. Att behandla traumarelaterad skam: En systematisk litteraturstudie
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Syftet med denna studie var att göra en systematisk litteraturstudie genom att undersöka tio RCT-studier om traumarelaterad skam och PTSD. Syftet var att identifiera i vilken utsträckning KBT-behandlingar effektivt kan behandla skam relaterad till traumaincidenter, och även hur skam har behandlats i studier av traumabehandling. LÄS MER
2. Apotekskunders kännedom om deras läkemedel och syn på farmaceuters användning av EES och jämförelse mellan män och kvinnor
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)Sammanfattning : Dagligen expedieras en stor mängd recept där läkaren och farmaceuten har en viktig roll i läkemedelsexpeditionen. Många människor drabbas av läkemedelsrelaterade problem till följd av felaktig användning, biverkningar och interaktioner. Det medför en stor kostnad för samhället. LÄS MER
3. Här är här och där är där, barnmorskors upplevelser av att arbeta i låginkomstländer
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Här är här och där är där - Svenska barnmorskors upplevelser av att arbeta i låginkomstländer Författare: Ylva Bergman & Susanna Olsson Handledare: Margaretha Danerek Magisteruppsats Våren 2013 Abstrakt Syftet var att belysa barnmorskors upplevelser av att arbeta i låginkomstländer. En kvalitativ metod användes och materialet analyserades med innehållsanalys. LÄS MER
4. Vägar till god läsförståelse : Sex pedagogers uppfattningar om och erfarenheter av hur elever i år 3-6 når god läsförståelse.
L3-uppsats, Humanvetenskapliga institutionen; Högskolan i KalmarSammanfattning : Det huvudsakliga syftet med vår studie har varit att undersöka hur lärare i år 3-6 arbetar så att deras elever når goda resultat i läsförståelse och uppvisar läslust. Vi har gjort kvalitativa intervjuer utifrån en fenomenografisk ansats. LÄS MER
5. Vägar till god läsförståelse : Sex pedagogers uppfattningar om och erfarenheter av hur elever i år 3-6 når god läsförståelse.
M1-uppsats, Humanvetenskapliga institutionenSammanfattning : Det huvudsakliga syftet med vår studie har varit att undersöka hur lärare i år 3-6 arbetar så att deras elever når goda resultat i läsförståelse och uppvisar läslust. De pedagoger som intervjuats har särskilt intresse för undervisning i läsning och läsförståelse. LÄS MER