Sökning: "Misrepresentation"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade ordet Misrepresentation.

  1. 1. “The Unveiling of Consumer Perceptions” A qualitative study on how consumers view racial representation by iconic brands

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nazerath Sithara Novak; Josephine Hannah Palmeholt-Letchumanan; [2023]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : This thesis examines how consumers perceive race representation by iconic brands, aiming to bridge the knowledge gap in the areas of cultural branding, consumer culture, and ethics withi sustainability. Currently, there is limited research on the intersection of cultural branding and ethics within sustainability, particularly regarding racial representation. LÄS MER

  2. 2. Cost Overrun in Swedish Infrastructure Transport Projects : An Analysis of Cost Overrun in Swedish Infratructure Transport Projects between 2010-2022

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/IHH, Nationalekonomi

    Författare :Edwin Sjögren; Jacob Norgren; [2023]
    Nyckelord :Cost Overrun; Infrastructure Transport Projects; Swedish Infrastructure; Behavioral Economics; Optimism Bias; Strategic Misrepresentation; Cost Estimation; Forecasting;

    Sammanfattning : Cost Overrun is something that plagues infrastructure projects, both in Sweden and globally. The repercussion of it can be severe since it not only hurts the public’s perception of how the public authorities manage and allocates its resources, but also due to the immense opportunity costs that arise when the increased costs need to be covered. LÄS MER

  3. 3. “Jag skulle säga att jag mer ser det som en tragik än komik” : En kvalitativ intervjustudie om mottagande av skämt om stereotyper i sitcomen Friends.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Linnéa Andersson; Emma Axelsson; [2023]
    Nyckelord :Stereotypes; Reception; Generations; Sitcom; Friends; Fandom; Stereotyper; Mottagande; Generationer; Sitcom; Friends; Fandom;

    Sammanfattning : Sitcoms uppgift är att förmedla humor genom att representera stereotyper i samhället (Millis, 2005). Vissa forskare har en mer positiv ingång till användandet av stereotyper i sitcoms (Marcin, 2011), medan andra ställer sig kritiska till det (Biagi, 2001). Den kritiska ingången motiveras med att stereotyper felrepresenteras. LÄS MER

  4. 4. Ledningsersättningar : Insikter från ett intressentperspektiv

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Kevin Lopes; Andreas Toro Tjernström; [2023]
    Nyckelord :Executives; Remuneration; Legitimacy; Stakeholders; Transparency; Laws; Ledande befattningshavare; Rörlig ersättning; Legitimitet; Intressenter; Transparens; Lagar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förmågan för ett företag att överleva och blomstra beror i stor utsträckning på tillgången till resurser från olika intressenter. För att intressenterna ska vilja tillhandahålla resurser är det kritiskt för företaget att dess handlingar uppfattas som legitima. LÄS MER

  5. 5. Framställningen av islam och kristendom i svensk religionskunskapsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Maya Baxter; Andjela Aleksic; [2023]
    Nyckelord :islam; kristendom; framställning; religionskunskapsundervisning; läroböcker; elever;

    Sammanfattning : This research overview addresses how Christianity and Islam are represented in Swedish religion textbooks for lower- and upper-secondary schools. It also scrutinises how pupils positioned in either one of these religions perceives the representation during non-confessional religious education. LÄS MER