Sökning: "National minorities"

Visar resultat 1 - 5 av 134 uppsatser innehållade orden National minorities.

  1. 1. Konsten att göra det osynliga synligt : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med nationella minoriteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josef Abbas-Andersson; Sivermalm Sophia; [2024]
    Nyckelord :Nationella minoriteter; förskola; inkludering;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur förskollärare arbetar med nationella minoriteter och ta reda på vilka påverkansfaktorer som inverkar på undervisningen om de nationella minoriteterna. Studien är en flermetods-studie kring ett arbetsmaterial som skapats för förskolans arbete med minoriteter (Sametinget,2018), förskollärare har genomfört semistrukturerade enkäter och semistrukturerade intervjuer och frågorna har berört förskollärares resonemang kring arbetet med nationella minoriteter utifrån arbetsmaterialet. LÄS MER

  2. 2. BROKEN BRIDGES Trust in National Governments and NATO Among the Russian Minority in the Baltic States after the Russian Invasion of Ukraine

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jon Nicholas Beliveau; [2023-10-20]
    Nyckelord :Baltic States; North Atlantic Treaty Organisation; Russia;

    Sammanfattning : This study analyses to what degree trust changed among the Russian minorities in the Baltic states in regard to their national governments and NATO following the war in Ukraine. Constructivism lays the theoretical framework, which is aided by conceptualisations of hybrid warfare and trust. LÄS MER

  3. 3. Nationella minoriteters språk och kulturer i mediediskurser: bidrag eller hinder för en likvärdig förskola? : En kritisk diskursanalys

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Media discourses; Sweden’s national minorities; preschool; social justice; languages and cultures; Mediediskurser; Sveriges nationella minoriteter; förskola; social rättvisa; språk och kulturer;

    Sammanfattning : År 2019 förstärktes Sveriges skollag och därmed förskolans uppdrag med att främja Sveriges nationella minoriteters språk och kulturer i förskolan (Skolverket, 2018a). Trots förstärkningen i skollagen framgår det i tidigare forskning att det förekommer kunskapsbrister i skolan, därmed även i förskolans verksamhet, kring Sveriges nationella minoriteters språk och kulturer (Rodell Olgaç, 2020). LÄS MER

  4. 4. Gender and sexual minorities’ right to recognition: A paper victory? With a focus on Nepal, Bangladesh, and India

    Master-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Arushi Mishra; [2023]
    Nyckelord :Gender; Human rights; Human rights law; International human rights law; gender rights; sexuality; sexual minorities; TWAIL; Global South; South Asia; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Gender and sexual minority groups in Nepal, Bangladesh, and India have been systematically discriminated against in their States and ignored by the international community, for decades. While the three States have made progress concerning legal gender recognition, including recognizing a third gender on specific documents such as passports or identification cards, issues remain in ensuring equality in education, employment, and social participation. LÄS MER

  5. 5. Dilemmatiska aspekter i förskolans minoritetsuppdrag : En studie om förskolepersonals förståelser av arbetet med Sveriges nationella minoriteter och minoritetsspråk

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Liv Friberg; [2023]
    Nyckelord :Preschool s minority assignments; minority politics; national minorities and minority languages; Roma people; dilemmatic aspects; common sense; contrary themes; Förskolans minoritetsuppdrag; minoritetspolitik; nationella minoriteter och minoritetsspråk; romer; dilemmatiska aspekter; sunt förnuft; motstridigheter;

    Sammanfattning : I juli 2019 försågs förskolan med en ny läroplan och med den ett utökat minoritetsuppdrag, vilket i korthet innebär att förskolan ska bidra till att skydda och främja de nationella minoriteternas språk och kulturer. Tidigare forskning pekar på att läroplansändringar om de nationella minoriteterna haft liten inverkan på ämnesinnehållet inom utbildningssystemet och att det finns svårigheter kopplade till att implementera kultur- och språkrelaterade policyer i förskolan. LÄS MER