Sökning: "Phonemic learning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Phonemic learning.

  1. 1. Lärares uppfattning om en digital fonemiskt inriktad läsintervention för elever i särskolan som är i behov av AKK

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Anna-Charlotta Mark; Eva Inerot; [2021-08-10]
    Nyckelord :Fonemisk inlärning; särskola; intellektuell funktionsnedsättning; digital undervisning; tematisk analys; Phonemic learning; special needs education; intellectual disability; digital teaching; thematic analysis;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur lärare uppfattar en digital fonemiskt inriktad intervention för att främja läsutveckling hos särskoleelever som är i behov av Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK). Fyra semistrukturerade dyadintervjuer utfördes med lärare. LÄS MER

  2. 2. Hur lärare inleder läsundervisningen för barn i de tidiga åren : Metoder, bokstäver och fonologisk medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Charlothe Björklund; [2020]
    Nyckelord :Reading learning; reading teaching; phonological awareness; phonemic awareness; reading learning method.; Läsinlärning; läsundervisning; fonologisk medvetenhet; fonemisk medvetenhet; läsinlär-ningsmetod;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how teachers initiate their reading instruction for students in the early years and what method(s) they use and why. This has been investigated through a qualitative interview study in which five teachers participated. LÄS MER

  3. 3. Lärarstudenters uppfattningar och kunskaper om läsundervisning och läsutveckling : en enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mariam Hattab; [2017]
    Nyckelord :reading instruction; teacher students perceptions; survey; läsundervisning; lärarstudenters uppfattningar; enkätstudie;

    Sammanfattning : The basic teacher education for the grades F-3 will provide teacher student with knowledge about reading and writing development of children, which will lead to a competence to develop reading and writing learning at pre-school class and school's previous years. It is known by earlier studies that there is a problem regarding teacher education in reading. LÄS MER

  4. 4. Improving Reading Skills For Dyslexic Students In The English Classroom

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Molnar Smith; [2016]
    Nyckelord :Dyslexia; Reading; Multisensory structured learning; phonemic awareness; Orton-Gillingham approach; phonics; whole language;

    Sammanfattning : The aim of this paper was to investigate what principles and approaches can be utilized when helping dyslexic students to improve their reading skills in the English classroom. The structure of this study is narrative research synthesis which means that the paper is based on articles written by others. LÄS MER

  5. 5. Vad sker i elevers parskrivande vid datorn? : Observation av fyra elevpar i årskurs ett

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbete

    Författare :Kristin Petersson; [2013]
    Nyckelord :Interaction; Computer; Writing; Reading; Peer collaboration; Observation;

    Sammanfattning : The aim with this study is to explore if and how linguistic learning takes places when four pairs ofstudents in grade one writes on the computer. Observations of eight students took place duringtwelve lessons to investigate what happened during their writing processes. LÄS MER