Sökning: "Portföljmetodik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Portföljmetodik.

  1. 1. Bedömning i bildundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Maja Lundberg; Kajsa Adamsson; [2024]
    Nyckelord :Bedömning; bedömningspraktiker; bedömningsverktyg; blindundervisning; bildämnet; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Bedömning i bild är något som vi som lärarstudenter ofta brottats med, därför har vi valt att undersöka och sammanställa forskning från fältet som kan svara på frågeställningen “Vad finns det för forskning om bedömning i bildämnet?” och som kan relateras till och stödja oss i vår kommande yrkesprofession som bildlärare. Materialet är insamlat systematiskt genom sökningar på tre databaser och har genom urvalsprocesser resulterat i tio valda artiklar som utgör kunskapsöversiktens resultat. LÄS MER

  2. 2. Du kan lära dig mycket av andra, men mer av dig själv

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Per Björkman; [2021]
    Nyckelord :teknik; formativ bedömning; portfölj; självbedömning; bedömningsmatris;

    Sammanfattning : Detta är ett utvecklingsarbete som genomförts under särskild Kompletterande Utbildning (sKPU) vid Luleå Tekniska Högskola (LTU), höstterminen 2020. Syftet med utvecklingsarbetet har varit att fördjupa bilden av hur eleverna kan utveckla sin förmåga och förståelse med stöd av portföljmetodik, bedömningsmatris och självbedömning under ett praktiskt moment i teknik. LÄS MER

  3. 3. Perspektiv på musikskapandets didaktik : En undersökande jämförelse mellan musik- och bildämnets skapandepraktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Markus Eriksson; Ola Sandström; [2021]
    Nyckelord :Musikskapande; ämnessyn; didaktik; musikskapandets didaktik; bildskapande; genrer; vardagskultur; marknadsestetik;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för arbetet är ett intresse för musikskapandets didaktik. Syftet är att jämförahur musik- och bildlärare på högstadiet ser på- och förhåller sig till skapande iundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Ensembleportföljen : om att använda portföljmetodik i ensembleundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jonathan Ahlström; [2016]
    Nyckelord :portföljmetodik; ensemble; lärostilar; måluppfyllelse; kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to elaborate and examine a method that I have chosen to call ”Ensembleportföljen”. The study aims to show whether or not high school students benefit from ”Ensembleportföljen” in ensemble lessons where they hopefully get a greater insight regarding their own musical development. LÄS MER

  5. 5. Footprints among Folders, Blogs and Clouds - A Study of how Four Art Teachers Work with Portfolios and Portfolio Methodical Elements

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Brand; [2014]
    Nyckelord :bedömning; portfölj; process; produkt; reflektion;

    Sammanfattning : I denna undersökning avser jag att få en djupare förståelse för verksamma bildlärares upplägg, intentioner och upplevelser av att arbetar med portföljer och portföljmetodiskadelmoment i bildundervisningen. Anledningen till att jag vill undersöka detta är en följd av de åtskilliga rapporter och utvärderingar som visar på de problem och utmaningar som bildämnet står inför. LÄS MER