Sökning: "Swedes and Travel"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Swedes and Travel.
1. "Ett folk och flera folk" : en studie av hur Jugoslavien har konceptualiserats i svensk reselitteratur 1896–1916 & 1954–1980.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : Since the 1950's, mass tourism has become a considerable part of modern western culture. Examining where, why and how people have traveled can tell us a lot about people's habits and cultural frames of reference. LÄS MER
2. Svenska seniorer i Spanien : En kvalitativ intervjustudie om hur svenska fritidshusägare uppfattar sin identitet i Spanien
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknikSammanfattning : Möjligheter till att resa och förflytta sig mellan nationella gränser i världen blir allt fler. Svenskar som köper bostad i Costa del Sol söker efter ett varmare klimat, billigare levnadskostnader och spenderar upp till flera månader åt gången i Spanien. LÄS MER
3. Enfaldiga landsmän, puderhjältar och papister : Skeppsprästen Jacob Wallenbergs representation av kristna traditioner
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionenSammanfattning : This study aims to contribute to the understanding of how different Christian traditions are described in Sweden during the second half of the 18th century. This thesis presents examples of how Swedes could look at different Christian traditions. LÄS MER
4. Hållbar mobilitet : En studie av arbetsresor i Vallentuna
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : Utsläppen av växthusgaser från den svenska transportsektorn är höga och utgör en tredjedel av Sveriges territoriella utsläpp. Sverige har antagit ett sektorsmål om att minska koldioxidutsläppen med 70% år 2030 jämfört med år 2010s nivåer. LÄS MER
5. Sverige genom främmande ögon: En kvalitativ studie om hur tvärkulturell kommunikation kan stärka ett internt platsvarumärke
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Det har skett stora förändringar i resebeteendet, inte minst under covidpandemin. Det ökade intresset för att resa inom landet förväntas bestå och ett lands varumärke samt identitet spelar en betydande roll för turistnäringen. LÄS MER