Sökning: "academic"
Visar resultat 16 - 20 av 4627 uppsatser innehållade ordet academic.
16. Hemmafruar och goda mödrar? : En studie om hur samhälleliga normer iscensattes i undervisningen vid Lidköpings elementarskola för flickor under åren 1877–1931.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Lidköping is a city with a long tradition of education. One of the educational institutions that has been part of the city's educational history is Lidköping Elementary School for Girls, which existed in the city between 1876–1936. LÄS MER
17. Multicriteria Evaluation in Real Estate Land-use Suitability Analysis: The case of Volos, Greece
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskapSammanfattning : The integration of Geographic Information Systems (GIS) into real estate analysis has long been considered an interesting interdisciplinary pursuit, but has yet to become mainstream. Despite the increasing academic focus over the last twenty years, this endeavour has mostly been approached from the scientific side of Geography. LÄS MER
18. Drop Dead Gorg(on)eous : A Multimodal Discourse Analysis of the Contemporary Medusa Tattoo
Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionenSammanfattning : This thesis investigates the phenomenon of the contemporary ‘Medusa tattoo’ that gained traction on the social media platform TikTok in 2019 as a symbol of sexual assault survival, and which has since come to function as an instrument for digital feminist activism. The study aspires to provide a new, previously unexplored link to the long chain of academic research on the figure of Medusa by looking at the emergence, function, and potential of the Medusa tattoo. LÄS MER
19. Formativ bedömning i undervisning ur lärarperspektiv i ämnet engelska : Formativ bedömnings fördelar och utmaningar
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Abstract: The purpose of this study was to investigate the attitudes of six elementary school teachers towards formative assessment strategies and how they employ them. The study employed a qualitative approach, utilizing semi-structured interviews to explore the teachers´understanding formative assessment, its application in their teaching practices, and the perceived advantages and disadvantages associated with its use. LÄS MER
20. Ämnesspråk i samhällsorienterade ämnen : Genom transaktioner, genrepedagogik och ämnesövergripande undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur lärare kan arbeta språkutvecklande, och stötta elevers ämnesspråk i de samhällsorienterade ämnena. Avsikten med arbetet är att besvara huvudfrågan: Hur kan elevers ämnesspråk i de samhällsorienterade ämnena stöttas? För att svara på huvudfrågan har vi använt oss av tre underfrågor, dessa tre underfrågor fungerar även som ett genomgående tema i vårt arbete: Vilken roll har transaktioner i språkutveckling? Hur kan genrepedagogik stötta ämnesspråken? Vilka språkutvecklande möjligheter har ämnesövergripande undervisning? Bakgrunden till kunskapsöversikten är att elever ofta upplever en språkchock under mellanstadiet då språket i skolan avancerar och ställer höga krav på eleverna. LÄS MER