Sökning: "arabiska"

Visar resultat 31 - 35 av 318 uppsatser innehållade ordet arabiska.

  1. 31. Mytologiska varelser och djur inom modern arabisk litteratur : En litteräranalys

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för Asien- och Mellanösternstudier (IAM)

    Författare :Sarah Asghar; [2022]
    Nyckelord :Baha Tahir; Zakariyya Tamir; Mytologiska varelser; Djur inom berättelser; Narratologi; Onaturliga berättelser.;

    Sammanfattning : I arabiska berättelser är övernaturliga väsen frekvent förekommande och denna litteraturanalys syftar till att lyfta fram vilken funktion och representation de mytologiska varelser och djur har i modern arabisk litteratur. Den valda metoden för analysen har varit narratologi där textens sammansättning samt vem som presenterar berättelsen står i fokus. LÄS MER

  2. 32. Hur integrerar modersmålsläraren skönlitteratur i sinmodersmålsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Remaa Alwair; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att fördjupa kunskapen om hur modersmålslärare i sin undervisning förhåller sig till skönlitteratur, vilka didaktiska val de gör i fråga om skönlitteratur och hur de använder sig av olika skönlitterära genrer i språkutvecklande syfte utifrån elevers olika behov.För att genomföra studien har jag använt mig av kvalitativa intervjuer med elva arabiska modersmålslärare från olika bakgrunder och dialekter. LÄS MER

  3. 33. Modersmålsundervisning i arabiska : En kvalitativ undersökning om svårigheter i modersmålsundervisning i arabiska utifrån modersmålslärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Katia Sahloul; [2022]
    Nyckelord :Arabiska; modersmålsundervisning; modersmål; heterogena elevgrupper; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka de praktiska svårigheterna som modersmålslärare möter i sin undervisning i grundskolan och gymnasiet när det gäller undervisning i modersmålet arabiska. I studien har jag utgått från följande frågeställningar: 1. LÄS MER

  4. 34. Terrorism i efterskalvet av Arabiska våren: En jämförande analys av Tunisien och Egypten

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Adam Ståhl; Jonathan Jansson; [2022]
    Nyckelord :Terrorism; Militär; Byråkrati; Demokrati; Tunisien; Egypten; Arabiska våren; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Både Tunisien och Egypten har fått utstå en tilltagande grad av terrorattacker i efterspelet av Arabiska våren 2011. Mängden terror skiljer sig dock stort mellan de två länderna, varav Egypten har utsatts mycket mer frekvent. LÄS MER

  5. 35. En översikt av inkludering i modersmålsundervisning, med fyra modersmålslärare i arabiska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ahmad sreis; [2022]
    Nyckelord :Modersmålsundervisning; inkludering; pedagogisk planering; särskilt stöd;

    Sammanfattning : An expected knowledge contribution is to make visible the work of some mother tongue teachers with teaching primary school pupils in difficulties and to draw attention to the phenomenon including mother tongue teaching. The theories used in the study for analysis of empirical data and discussion are sociocultural theory, differentiated teaching and inclusive perspectives. LÄS MER