Sökning: "begreppet mobbning"
Visar resultat 11 - 15 av 67 uppsatser innehållade orden begreppet mobbning.
11. "Vart jag än gick följde de efter mig" : - En Kvalitativ studie av tre självbiografier om mobbning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : The purpose of this study was to investigate the victim’s descriptions of the perpetrators actions based on three autobiographies. The autobiographies Ni vann aldrig (2018), Jag finns (2010) and En mobbads minnen (2006) are based on the authors' subjective experiences of the bullying in school. LÄS MER
12. Kopplingarna mellan etnisk bakgrund, kontakt och fördomar vid utförandet av etnisk mobbning : – En studie om etnisk mobbning i gymnasieskolor i norra Italien
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Den nuvarande studiens syfte var att undersöka om etnisk kontakt och etniska fördomar sammanhänger med att utsätta andra för eller själv bli utsatt för så kallad etnisk mobbning. Vidare undersökte studien om det förelåg någon skillnad mellan elever med utländsk bakgrund och elever med italiensk bakgrund när det gäller att utföra och bli utsatta för mobbning generellt och specifikt för etnisk mobbning. LÄS MER
13. Mobbning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Detta arbete har tagit upp frågor om mobbning i förskolan. Syftet med studien var att undersöka hur tio förskollärare definierar mobbning, hur man identifierar barn som utsätts för mobbning och på vilket sätt man kan motverka det i förskolan. LÄS MER
14. KRÄNKNINGAR BLAND STJÄRNGLANS - Om kränkande särbehandling i en teaterverksamhet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka förekomsten av kränkande särbehandling på en avdelning i en teaterverksamhet, vilka som ses som de huvudsakliga orsakerna till kränkande särbehandling och hur de arbetar i praktiken på avdelningen mot kränkande särbehandling. Utöver det är syftet att presentera förslag på varför kränkande särbehandling förekommer trots det arbete som görs och att komma med möjliga åtgärder avdelningen kan vidta för att minska förekomsten. LÄS MER
15. ”Mobbning är inte svart eller vitt” – En kvalitativ studie om grundskollärares perspektiv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The aim of the study was to examine how Swedish primary school teachers’reason about the definition of bullying, the phenomena of bullying and the management of bullying. We have studied primary school teachers in a specific geographical area, which have high numbers of bullying cases. LÄS MER