Sökning: "offer"

Visar resultat 1 - 5 av 4061 uppsatser innehållade ordet offer.

  1. 1. ”GETTING BETTER ALL THE TIME?” A study of cluster professionals’ views on the cluster policies’ support to the EU’s concept of “Innovation Union”

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ulrike Firniss; [2018-11-01]
    Nyckelord :Regional Policy; Cluster Policy; Innovation Policy; EU Innovation Goal; Smart Specialisation Strategies; RIS 3; Interreg; EU Urban Agenda; Regional Policy; Cluster Policy; Innovation Policy; EU Innovation Goal; Smart Specialisation Strategies; RIS 3; Interreg; EU Urban Agenda;

    Sammanfattning : This research inquires how EU’s Cluster Policies support the EU’s concept of an ‘Innovation Union’ by asking cluster professionals. The EU needs innovation to maintain today’s level of welfare. LÄS MER

  2. 2. Resistance in everyday encounters with racism: A study on how five young women of colour respond to the everyday racism they experience in Sweden

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Julia Brandström; [2018-10-30]
    Nyckelord :everyday resistance; everyday racism; national identity; relationships; Sweden;

    Sammanfattning : Racism can be maintained and spread in a society through seemingly small everyday actions. In Sweden, this everyday racism often aims to point out that a non-white body is not Swedish by questions and comments on a person’s, sometimes assumed, ‘origin’. LÄS MER

  3. 3. Bokmässans kris hösten 2017. En analys av Maria Källssons uttalanden från ett retoriskt perspektiv och ett retoriskt kriskommunikationsperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Sara Anvestad; [2018-10-29]
    Nyckelord :Maria Källsson; Bokmässan; Retorik; Retorisk kriskommunikation; kriskommunikation;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med denna uppsats är att undersöka Bok- och Biblioteksmässans organisationskris under hösten 2017 ur ett retoriskt perspektiv och ett retoriskt kriskommunikationsperspektiv.Teori:Teorin utgår ifrån begrepp från den klassiska retoriken, bland annat ethos, pathos och logos, samt boken Kriskommunikation (2013) av Orla Vigsø som tar upp teorier om retorisk kriskommunikationsforskning. LÄS MER

  4. 4. Varför detta land - En asylsökandes dilemma

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Salah-Edine Khaldoun; [2018-09-14]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Varför väljer man att fly sitt hemland för ett annat land där du inte kan språket, har ett jobb eller har en bostad? Under 2014-2015 har flyktingströmmen till EU:s medlemsstater varit extremhög. 20 000 mäniskor har dött under sin flykt från olika krig och kriser, men ävenmänniskor som har sökt ett bättre liv för sig och sina anhöriga finns bland de offer som har mist sina liv på sin väg till Europa under de senaste 20 åren. LÄS MER

  5. 5. EMPLOYER BRANDING I ETT KONSULTBOLAG - En kvalitativ studie av hur chefers och konsulters uppfattningar skiljer sig åt angående faktorer som gör en arbetsgivare attraktiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Åsa Vikström; Ulrika Larsson; [2018-08-31]
    Nyckelord :employer branding; psychological contract; employer attractiveness;

    Sammanfattning : The labourmaket of today has since the beginning of the 1990’s changed in several ways due toglobalization and technical development. This has affected the employment type and consultancy ismore common today (Arbetsmiljöverket, 2011). The employees have become important assets forknowledge companies to compete with other companies. LÄS MER