Sökning: "begreppet mobbning"

Visar resultat 21 - 25 av 67 uppsatser innehållade orden begreppet mobbning.

  1. 21. Mobbning i förskolan : pedagogers syn på mobbning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Gabriella Hansson; Jennie Rudolfsson; [2017]
    Nyckelord :Mobbning; förskola; samspel;

    Sammanfattning : InledningMobbning ingår i begreppet kränkande behandling och ordet mobbning är något som idag är på väg ut ifrån styrdokumenten och lagstiftningen som rör skolan. Anledningen till detta är att de som stiftar lagen anser att handlingen inte ska behöva upprepas utan en gång räcker (Svaleryd och Hjertson 2012, ss. 46-47). LÄS MER

  2. 22. Malmö som en trygg och säker stad - hur unga upplever tryggheten i stadens offentliga miljö

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Eleonor Brandt Hjertstedt; [2017]
    Nyckelord :Malmö; Otrygghet; Rädsla för brott; Insecurity; Fear of crime;

    Sammanfattning : Tryggheten i Malmö var ett av kommunfullmäktiges målområde 2016. Enligt målsättning ska Malmö vara en trygg och tillgänglig stad för alla men vid revisionens granskning av målområdet framkom att det trygghetsskapande arbetet bättre måste följas upp (Malmö stad 2016a). LÄS MER

  3. 23. ”Nu blev jag rädd, de får inte göra såhär mot mig!” : Ett examensarbete om mobbning i en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Byström; Daniella Gustafsson; [2016]
    Nyckelord :Mobbning; förskola; kränkande behandling; barn;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om förekomsten av mobbning i förskolan samt vilken syn förskollärarna har på mobbning och hur de arbetar för att förebygga och åtgärda det. Uppsatsen har en form av en fallstudie i en förskola. De kvalitativa intervjuerna analyserades med innehållsanalys. LÄS MER

  4. 24. ”Hoppas att det aldrig händer för då har vi ju misslyckats” : En kvalitativ studie om utanförskap i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maja Avander; Nickolina Forslund; [2016]
    Nyckelord :Mobbning; exkludering; socialt samspel; förebyggande arbete; åtgärder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några pedagoger ser på begreppet utanförskap i förskolan, vilka metoder de använder sig av för att stärka barngruppen, samt hur de arbetar förebyggande mot utanförskap. Genom kvalitativa undersökningsmetoder såsom intervjuer och observationer har ett empiriskt underlag analyserats till ett resultat. LÄS MER

  5. 25. Mobbning: ett komplext begrepp, en enkät och intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Daniel Davies Alice Nordin; [2016]
    Nyckelord :Mobbning; Definition; Enkät; Kränkande behandling; Exkludering.;

    Sammanfattning : Studien som vi har utfört är till för att belysa skillnader i definitionen av begreppet mobbning. Studien har utförts genom en enkätundersökning som gjorts på 179 elever där 10 av de 179 eleverna har blivit intervjuade. Intervjuerna blev en metodstudie då de hade som syfte att fördjupa förståelsen av hur eleverna uppfattade enkäten. LÄS MER