Sökning: "Internet och företagen"

Visar resultat 1 - 5 av 399 uppsatser innehållade orden Internet och företagen.

  1. 1. Är en generös returpolicy e-handlarnas undergång? - En analys av affärsmodeller kopplat till den strategiska hantering av returer inom modebranschen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ellinor Axelsson; Marcus Lorentzon; [2023-08-25]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : En hög andel returer inom e-handel innebär en stor kostnad för företagen. Studien är en deduktiv kvalitativ studie av aktörer inom modehandel på internet. Den syftar till att undersöka aktörer med olika affärsmodeller och hur de hanterar returer, samt vad det innebär för konsekvenser. LÄS MER

  2. 2. Internet of Things och samtycke enligt dataskyddsförordningen – En undersökning om hur väl dataskyddsförordningens reglering, särskilt gällande samtycke, är anpassad för Internet of Things

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Emma Bladh; [2023]
    Nyckelord :EU-rätt; IT-rätt; IoT; Internet of Things; sakernas internet; dataskyddsförordningen; GDPR; General Data Protection Regulation; samtycke; consent; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Internet of Things (IoT), det vill säga fysiska objekt med inbyggd elektronik som kan kopplas upp mot internet och styras eller utbyta data över nätet, har idag blivit en självklar del i många personers vardag. Det kan vara allt från hälsoarmband och kylskåp, till glödlampor och termostater. LÄS MER

  3. 3. Marknadsföring och relationer i den digitala världen : En fallstudie över företags digitala marknadsföringsmetoder

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Eddie Laser; Allan Salimi; Sebastian Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :Digital Content Marketing; Marknadsföringsstrategi; Relationsmarknadsföring; Livsmedelsbranschen; Sociala medier;

    Sammanfattning : Att ha en tydlig marknadsföringsstrategi har blivit allt viktigare i takt med att företag börjatkonkurrera både regionalt och nationellt. Tillsammans med den växande digitala världen hardet blivit allt viktigare att skapa och behålla relationer till sina kunder för att i längden skapakundlojalitet. LÄS MER

  4. 4. Protecting software in embedded IoT units : The impact of code obfuscation

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Fredrik Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Embedded; Obfuscation; Software protection; Internet of Things; Inbyggd; Obfuskering; Mjukvaruskydd; Internet of Things;

    Sammanfattning : Embedded Internet of Things (IoT) products are taking up a larger part of the market thanks to smaller, cheaper and more advanced components. For companies that spend time and resources on developing software for these products, it is important to keep that software secure to maintain the advantage gained. LÄS MER

  5. 5. SaaS-baserade affärsmodeller : Utvecklingen av en SaaS-baserad affärsmodell och dess fundamentala komponenter

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Maryam Kamil; Isak Nordenback; [2023]
    Nyckelord :SaaS; Software as a Service; Business models; Cloud services; Cloud-based business models; Servitization; Digital servitization; Business model innovation; Business model maturity; Business model development; SaaS; Software as a Service; affärsmodeller; molntjänster; molnbaserade affärsmodeller; tjänstefiering; digital tjänstefiering; affärsmodellsinnovation; affärsmodellers mognad; affärsmodellsutveckling;

    Sammanfattning : Digital teknik används alltmer av företag för att utveckla sina erbjudanden, och framstegen inom området har haft en betydande inverkan på att företag omprövar och förändrar sina affärsmodeller. En viktig teknologi inom detta område är molntjänster (eng. LÄS MER