Marknadsföring och relationer i den digitala världen : En fallstudie över företags digitala marknadsföringsmetoder

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Att ha en tydlig marknadsföringsstrategi har blivit allt viktigare i takt med att företag börjatkonkurrera både regionalt och nationellt. Tillsammans med den växande digitala världen hardet blivit allt viktigare att skapa och behålla relationer till sina kunder för att i längden skapakundlojalitet. Denna studie har därför undersökt om och hur företag kan använda sig av enviss typ av marknadsföring på internet, Digital Content Marketing, samt om det kan användassom ett verktyg för att främja relationsmarknadsföring. För att undersöka frågan har enfallstudie gjorts över två företag inom livsmedelsbranschen med hjälp av semistruktureradeintervjuer. Datan från dessa intervjuer har sedan använts för att kartlägga företagensmarknadsföring och vilka aktiviteter som tillhör Digital Content Marketing ochrelationsmarknadsföring. Resultatet visar hur båda företagen har använt sig av framför alltsociala medier och mejl i ett försök att skapa personliga och kontinuerliga interaktioner medkunderna för att i längden skapa en relation. Två viktiga kännetecken för båda företagen varatt kunna urskilja sina kundgrupper och anpassa sin marknadsföring därefter, samt att alltidkunna leva upp till kundernas förväntningar och skapa en pålitlighet till företaget. Slutligenkommer studien fram till en del slutsatser, däribland att DCM är en marknadsföringsmetodsom kan användas som ett verktyg inom relationsmarknadsföring, att pålitlighet, värde ochunikhet var de viktigaste av Pažėraitė och Repovienė::s (2016) element och att de steg somföretag väljer att implementera från Kotler et al. (2017) skiljer sig beroende på företagetsstorlek.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)