SaaS-baserade affärsmodeller : Utvecklingen av en SaaS-baserad affärsmodell och dess fundamentala komponenter

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Sammanfattning: Digital teknik används alltmer av företag för att utveckla sina erbjudanden, och framstegen inom området har haft en betydande inverkan på att företag omprövar och förändrar sina affärsmodeller. En viktig teknologi inom detta område är molntjänster (eng. Cloud Computing), som möjliggör lagring och tillhandahållande av information som en tjänst via internet. Inom molntjänster finns olika tjänstemodeller, och en av dem är Software-as-a-Service (SaaS). SaaS utgör en tredjedel av den totala mjukvarumarknaden och förväntas fortsätta växa inom industrin för internetbaserad mjukvara och tjänster. SaaS har potentialen att främja transformationen av affärsmodeller genom att introducera en ny logik för att skapa, leverera och fånga värde. För att lyckas med användningen av SaaS behöver tjänsteleverantören implementera och införa nya affärsmodeller. Trots att många företag strävar efter att utveckla digitala tjänster, upplever många företag svårigheter med att skapa verkligt kundvärde med sina digitala tjänster. Dessutom möter företagen utmaningar när det gäller att generera en lönsam intäktsström och bedöma vilken intäktsmodell som är lämpligast för tjänsten. Med grund i detta formulerades studiens syfte: att undersöka hur ett företag kan styra affärsmodellens utveckling mot ett SaaS-baserat erbjudande. En litteraturstudie genomfördes inom områdena affärsmodeller och affärsmodellsinnovation. I denna studie betraktas affärsmodellen som en modell bestående av tre komponenter: skapa, fånga och leverera värde, där varje komponent byggs upp av aktiviteter. Baserat på dessa teoretiska områden utvecklades en analysmodell. I litteraturstudien presenteras även tjänstefiering och digital tjänstefiering för att ge förståelse för drivkraften och relevansen av molntjänster. Studien utfördes som en flerfallsstudie av åtta företag som erbjuder en SaaS-lösning. Dessa företag är verksamma inom olika branscher och befinner sig på olika stadier i utvecklingen av sitt SaaS-erbjudande. Empirisk data samlades in genom 15 semistrukturerade intervjuer, där respondenterna var personer med relevant kompetens inom studieområdet. Studien visade att kunderna spelar en central roll i utvecklingen av affärsmodellen för en SaaS-baserad lösning. Kunden har särskild betydelse i de tidiga faserna av affärsmodellens utveckling, och deras påverkan på styrningen av affärsmodellens utveckling är av stor vikt. När det gäller affärsmodellens komponenter framkom det att komponenten för att fånga värde spelar en betydande roll i styrningen av affärsmodellens utveckling. Vidare har studien visat att mognadsgraden och vidareutvecklingen av affärsmodellens komponenter sker i en särskild ordning (skapa värde→leverera värde→fånga värde), där företagets mognadsgrad styr vilken affärsmodellskomponent deras utvecklingsaktiviteter fokuseras på. Studien visade också att utvecklingsprocessen mot en SaaS-baserad affärsmodell är en iterativ process, där det är svårt att undvika behovet av att aktivt iterera affärsmodellen mot kunder för att fortsätta utveckla den.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)