Sökning: "digital intimitet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden digital intimitet.

  1. 1. Samlade runt vårt köksbord; i familjegruppchatten - en undersökning om att göra familjeintimitet i en digital värld.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Emilie Johansson; [2024]
    Nyckelord :digital intimitet; teknologi i vardagen; genusperspektiv; välmående i kris; globaliserad intimitet; att göra hem.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar intimitet och familjeskapande med digitala verktyg i en globaliserad värld innanför ramen av familjegruppchatten. Syftet är att undersöka gruppchattens funktion, dess konsekvenser och betydelser; hur den påverkar individers välmående och deras band till sin familj i en värld vars traditionella värderingar och normer tenderar att lösas upp och bytas ut mot nya. LÄS MER

  2. 2. Hittar du kärleken? : En studie om människors sociala interaktion i en digital dejtingera

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Sophia Ho; Viktor Cederholm; [2022]
    Nyckelord :Apps; Dating app; Design theory; Platformization; Social interaction; Tinder; Appar; Dejtingappar; Designteori; Plattformisering; Social interaktion; Tinder;

    Sammanfattning : Intima relationer sker nu ofta via mobila dejtingappar, vilket kräver att människor navigerar i ny teknologi, men det möjliggör även för utforskning av intimitet. Ett exempel på detta är hur Tinder, en av de mest populära applikationerna för dejting, har blivit en representation för nätdejting i vardagliga konversationer på 2000-talet. LÄS MER

  3. 3. Hur skönhetsinfluencers skapar interaktion genom Instagraminlägg : En studie av bild-, inläggs- och interaktionsvariablers påverkan på interaktion- och affektionsvärde

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Natalie Kristiansen; Linn Fernebrand; [2021]
    Nyckelord :Social media influencer; Instagram; marketing communication; social media marketing; interaction; affection; Social media influencer; Instagram; marknadskommunikation; sociala media marknadsföring; interaktion; affektion;

    Sammanfattning : I det ständigt förändrande digitala landskapet har det för företag växt fram nya möjligheter för marknadskommunikation och sociala media marknadsföring (SMM) har blivit en stor del av företags marknadsstrategier. En växande trend är att använda sociala media influencers (SMI) för exempelvis reklamsamarbeten eller varumärkesexponering. LÄS MER

  4. 4. So Far Away, Yet So Close : A Study on How Intimacy Is Attempted to Be Produced in Girlfriend Roleplay ASMR Videos on YouTube

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Dalia Abdallah; Madlén Engström; [2020]
    Nyckelord :intimacy; digital intimacy; ASMR; girlfriend roleplay ASMR; ASMRtists; intimitet; digital intimitet; ASMR; flickvänsrollspels-ASMR; ASMRtists;

    Sammanfattning : This study examines how ASMRtists, people that create ASMR videos, attempt to create intimacy in their videos on YouTube. ASMR stands for Audio Sensory Meridian Response and is a tingling sensation within the body that can be triggered by various stimuli, such as visuals and sounds. LÄS MER

  5. 5. Influencers kommunikativa trovärdighet: Tillhör framtiden Lil Miquela? : En kvalitativ studie om unga vuxnas uppfattningar kring avsändarens betydelse för den kommunikativa trovärdigheten på Instagram

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Clara Wenander; Viktoria Tegge; [2019]
    Nyckelord :Influencer; robot-influencer; digital intimitet; förtroende; trovärdighet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the sender’s credibility on the social media platform Instagram since the new phenomenon robot-influencer has begun to interact on the platform. The purpose of the study is to increase the knowledge of the sender's communicative credibility based on the young adults' view on Instagram's different influences, human as robot. LÄS MER