Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Mytologins kvinnokropp som symbol och objekt : En feministisk bildanalys om kropp och skönhet av Venus Cythereia och Danaë och guldregnet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Pucnik Bergström; [2023]
    Nyckelord :konstvetenskap; bildanalys; mytologi;

    Sammanfattning : This paper is analyzing the renaissance painting Venus Cythereia by artist Jan Massys and the neoclassical painting Danaë and the shower of gold by artist Adolf Ulrik Wertmüller. The research aims to answer questions about beauty ideals and the objectification of the female body from a feminist theoretical basis. LÄS MER

  2. 2. Sex säljer! Sexualisering av kvinnan inom digital marknadskommunikation : En studie med modebranschens fast fashion-segment i fokus

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jenny Widjestam; Amanda Skoglund; Rebecka Enevoldson; [2022]
    Nyckelord :symbols for sex; sexualization of women; marketing communication; digital marketing communication; fast fashion; marketing culture; sexual messages; Symboler för sex; sexualisering av kvinnan; marknadskommunikation; digital marknadskommunikation; fast fashion; marknadsföringskultur; sexuella budskap;

    Sammanfattning : Sedan långt tillbaka i tiden har sexualisering använts inom marknadsföring som ett strategiskt verktyg för att öka och bibehålla konsumenters uppmärksamhet. Numera har digitaliseringen av marknadskommunikation lett till att konkurrensen om konsumenters uppmärksamhet är hårdare än någonsin. LÄS MER

  3. 3. Estrid : en feministisk rakhyvel?

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Joanna Helte; Felicia Patriksdóttir Ahlberg; [2022]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Feministisk inriktad reklam är ett fenomen som har blivit allt mer utbrett de senaste åren i samband med sociala mediers framfart. Numera är det snarare regel än undantag att företag ska kommunicera budskap som kan anses feministiska. LÄS MER

  4. 4. En feministisk analys av Handbok för superhjältar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Eriksson; Linda Björkman; [2021]
    Nyckelord :barnlitteratur; feminism; könsmönster;

    Sammanfattning : En litteratur- och bildanalys av bilderboksserien Handbok för superhjältar (2017-2021) av Elias Våhlund och Agnes Våhlund. Analysen är gjord ur ett feministiskt perspektiv, varvid syftet är att granska hur karaktärernas könsmönster yttras i bokserien. LÄS MER

  5. 5. Jag vill inte se din perfekta frukost när jag sitter i min fåtölj och har brödsmulor på bröstet : En autoetnografisk- och kritisk analys om visuellt material och den egna upplevelsen på plattformen Instagram

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Elin Filipsson; [2020]
    Nyckelord :Autoetnography; phenomenology; feminism; situated knowledges; Instagram; self representation; visual communication; Autoetnografi; fenomenologi; feministisk ståndpunktsteori; Instagram; självrepresentation; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsatsen handlar om utmaningen att få distans till ett visuellt material på Instagram och varför ett material betraktas på sättet det görs. Syftet med uppsatsen är på så sätt att hitta en djupare förståelse för min ståndpunkt i det visuella meningsskapandet och hur dagens visuella kultur speglas på Instagram. LÄS MER