Sökning: "sexualisering av kvinnan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden sexualisering av kvinnan.

  1. 1. Sex säljer! Sexualisering av kvinnan inom digital marknadskommunikation : En studie med modebranschens fast fashion-segment i fokus

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jenny Widjestam; Amanda Skoglund; Rebecka Enevoldson; [2022]
    Nyckelord :symbols for sex; sexualization of women; marketing communication; digital marketing communication; fast fashion; marketing culture; sexual messages; Symboler för sex; sexualisering av kvinnan; marknadskommunikation; digital marknadskommunikation; fast fashion; marknadsföringskultur; sexuella budskap;

    Sammanfattning : Sedan långt tillbaka i tiden har sexualisering använts inom marknadsföring som ett strategiskt verktyg för att öka och bibehålla konsumenters uppmärksamhet. Numera har digitaliseringen av marknadskommunikation lett till att konkurrensen om konsumenters uppmärksamhet är hårdare än någonsin. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ intervjustudie om kroppsaktivism

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Amanda Romedahl; Sahra Kinana; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Åtta unga kvinnor (22–28 år) har deltagit i denna kvalitativa undersökning, som belyst ämnet kroppsaktivism och som utförts med e-postintervjuer, samtliga användare av sociala medier. Målet har varit att undersöka unga kvinnors upplevelser av ämnet kroppsaktivism. LÄS MER

  3. 3. Under frihet eller tvång? En diskursanalys om hur en slöjkritisk organisation konstruerar slöja och slöjförbud i sitt kärnmanifest

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Hanna Månsson; [2022]
    Nyckelord :Diskursanalys; slöjförbud; hedersrelaterat våld och förtryck Discourse-analysis; ban of the veil; honor related violence and oppression; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar ämnet slöjförbud i Sverige. Syftet är att undersöka hur en svensk partipolitiskt obunden organisation, som arbetar med hedersrelaterat våld och förtryck, konstruerar deras ståndpunkter om slöjförbudet samt hur de tillförskriver attribut till slöjbärande kvinnor som kan bli påverkade av slöjförbud. LÄS MER

  4. 4. Kvinnan är sexig, objektifierad och självförverkligande..? En studie om hur porträtteringen av kvinnor i underkläder kommuniceras på Instagram

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Julia Kaukinen; Lina Ward; [2021]
    Nyckelord :sexualization; branding; femvertising; radical feminism; postfeminism; semiotic analysis; Instagram market communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Kvinnan är sexig, objektifierad och självförverkligande…? Studien undersöker företag som verkar inom underklädesbranschen för kvinnor och deras marknadskommunikation på Instagram. Ämnet är valt på grund av komplexiteten kring kvinnlig porträttering i reklam och på Instagram i relation till sexualisering. LÄS MER

  5. 5. Bikinirustning för män? : En studie av normöverskridande klädsel för manliga och kvinnliga spelkaraktärer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Ellinor Bergfeldt; [2018]
    Nyckelord :könsnormer; normöverskridande; sexualisering; genus; datorspel;

    Sammanfattning : Detta arbete fokuserar på de normer som förekommer gällande mäns och kvinnors klädsel i spel. Hur upplevs normöverskridande klädsel, och hur styr normer upplevelsen av klädseln baserad på karaktärens könstillhörighet? Resultaten av undersökningen visade att könsöverskridande klädsel upplevdes olika beroende på om den bars av en manlig eller kvinnlig karaktär. LÄS MER