Sökning: "grönmattning"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet grönmattning.

  1. 1. Att särskilja sig genom grön marknadsföring : en flerfallstudie på modebranschen

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Adrian Cicek; Alexander Wallin; [2022]
    Nyckelord :Grön marknadsföring; marknadskommunikation; AIDA-modellen; positionering legitimitet;

    Sammanfattning : I dagens samhälle har den gröna marknadsföringen blivit allt vanligare, det beror på att konsumenter har blivit medvetna om klimatförändringar som modeindustrin står för. Modeföretagen har stor påverkan på klimatet samtidigt som konsumtion av kläder har ökat den senaste tiden. LÄS MER

  2. 2. Marknadsförings (o)förmåga att bidra till konsumtion av grönt mode : En studie om hur modeföretags gröna marknadsföring påverkar gapet mellan unga konsumenters attityder till grönt mode och deras faktiska köpintentioner.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Katarina Tronêt; Emma Jönsson; [2022]
    Nyckelord :social media marketing; attitude-behavior gap; green fashion; consumer behavior; greenwashing; grön marknadsföring; klädindustrin; det gröna gapet; konsumentbeteende; grönmattning;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate how green marketing can bridge the gap between young consumers' attitudes towards green fashion and their actual purchase intentions. In order to identify and gain an understanding of the factors that influence the effect of green marketing, a multi-research method is used (a combination of qualitative and quantitative methods). LÄS MER

  3. 3. “Grönmattning” på konsumentmarknader : en fallstudie av hur konsumenters attityder och köpbeteenden påverkas av marknadsföring med miljö- och hållbarhetsbudskap

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Nicole Chidiac; Malin Olsson; [2021]
    Nyckelord :greenwashing; grönmattning; reklamtrötthet; grön marknadsföring; hållbar marknadskommunikation; Herzbergs tvåfaktorsteori;

    Sammanfattning : I en alltmer digitaliserad värld, med en ökad användning av grön marknadsföring via sociala plattform, har detta i samband med en växande oro för klimatförändringarna lett till en större medvetenhet och ett ökat intresse för miljövänliga produkter bland konsumenter. I och med detta uppmärksammas ett nytt framväxande fenomen av reklamtrötthet för reklam med miljö– och klimatanspråk, även benämnt som “grönmattning”. LÄS MER