Sökning: "graphic cards"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden graphic cards.

  1. 1. Rosa prinsessa eller blå superhjälte? : En kartläggning av könsstereotypiska roller via den grafiska formgivningen på gratulationskort för barn

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Linda Rós Guðnadotter; Tilde Dahl; Alva Wiklund; [2023]
    Nyckelord :Genuskoder; Gratulationskort; Könsstereotypiska roller; Grafisk design;

    Sammanfattning : The reason for this study is to investigate if stereotypical gender roles exist in greeting cards designed for children in Sundsvall, Sweden and to what extent. Studies show that gender cues in design can have an effect on people's self image and that children are especially affected. LÄS MER

  2. 2. Sense and sensibility : Designing solarpunk-inspired graphics for a climate neutrality board game

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Iris Casado; [2023]
    Nyckelord :Climate change; climate neutrality; graphic design; board game; solarpunk;

    Sammanfattning : Games can be a great way to create awareness and engagement about climate change, and may even encourage players to take action in real life. This thesis work aims to determine how well a graphic style inspired by Solarpunk fits the content and message of the Mariestad Climate board game, as well as researching whether including site-specific elements makes it more engaging. LÄS MER

  3. 3. Monopol i modern tappning : Hur en uppdaterad version av det klassiska brädspelet Monopol kan utformas genom ett retroperspektiv med syftet att ge ett mer modernt intryck

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Agnes Friberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det klassiska sällskapsspelet Monopol har spelats i många år och redan år 1935 såldes spelkonceptet till Parker Brothers vilket var ett steg i riktningen mot att bli det mest sålda brädspelet genom historien som är privatpatenterat (Encyclopaedia Britannica, 2021). Monopols långa historia har inte inneburit större förändringar i det visuella utseendet, tvärtom så har endast mindre justeringar gjorts där många grafiska element inte förändrats överhuvudtaget. LÄS MER

  4. 4. Visualisering av krisberedskap i brädspel : En visual analysis av spelet Prepper - Var inte rädd, var förberedd!

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Jesper Hoff; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This essay goes through how the board game Prepper - Var inte rädd, var förberedd! Visualizes crisis information. By using perform a semiotic analysis, you can see how the game visualizes crisis information for the player. LÄS MER

  5. 5. Utformning av ett idégenereringsspel riktat till yrkesverksamma inom designbranschen

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Linn Granström; Emilia Larsson; [2020]
    Nyckelord :design; speldesign; spelifiering; kreativitet; kreativitetsspel; idégenerering; spelutformning; grafisk design; användartest; designbranschen;

    Sammanfattning : Inom designbranschen är kreativitet och idégenerering mycket centrala delar i arbetsprocessen. Idag saknar idégenereringen på dessa arbetsplatser ofta struktur och variation, vilket gör att den kan kännas monoton och rutinmässig. LÄS MER