Sökning: "habermas journalistik"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden habermas journalistik.

  1. 1. “Vi kommer inte överleva om vi inte hittar nya läsare” : En kvalitativ intervjustudie om journalisters syn på interaktionen med unga på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Malvina Lindström; Emma Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Interaktion; sociala medier; journalistik; demokrati; kommersiell media; offentliga sfären;

    Sammanfattning : Social media platforms have become a natural part of gathering information and news consumption by the audience. Using social media as a journalistic tool is therefore valuable to reach target audiences, and through this, create a relationship with future subscribers. LÄS MER

  2. 2. "Själva journalistiken känns också väldigt sloppy, ett hafsverk, det är enkel journalistik - En kvalitativ studie av de attityder traditionella journalister har gentemot swishjournalistik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Matilda Spetz; [2020-01-31]
    Nyckelord :Journalistik; swishjournalistik; traditionell journalistik; transparens;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka svenska traditionella journalisters attityder gentemot swishjournalistik. Studien ämnar att undersöka generella åsikter kring fenomenet men även att kartlägga de attityder som finns angående swishjournalistik kopplat till det journalistiska idealet transparens. LÄS MER

  3. 3. ”Mode är pleasure och nyheter fakta” : En metodtriangulerad studie av relationen mellan publikens förtroende och journalistiska genrer i förhållande till användandet av advertorials

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Josefin Forsberg; [2018]
    Nyckelord :Förtroende; journalistik; native; advertorials; genreteori; Nyhetsjournalistik; Modejournalistik;

    Sammanfattning : Livsstilsjournalistik, och mer specifikt modejournalistik, har länge varit en vit fläck på den vetenskapliga kartan. Detta relativt outforskade område, som utgör en stor del av den svenska mediamarknaden, har inom vetenskapstraditionen fått ge vika för ett nyhetsjournalistiskt fokus. LÄS MER

  4. 4. "Jag har betett mig tölpigt" : pressetisk undersökning om namnpubliceringar i svenska medier utifrån anklagelserna mot Fredrik Virtanen

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Annika Engström; Emma Hallén; [2018]
    Nyckelord :#metoo; Fredrik Virtanen; offentligheten; pressetik; journalistik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur pressetik verkar i förhållande till anklagelserna mot Fredrik Virtanen om sexuella trakasserier. Uppsatsen undersöker hur Aftonbladet, Expressen och Svenska Dagbladets (SvD) artiklar och krönikor förhåller sig pressetiskt till Virtanen-fallet och hur fallet beskrivs i tidningarna. LÄS MER

  5. 5. Inifrån åsiktsfabriken En kvalitativ studie av ledarjournalisters uppfattningar om sin yrkesroll

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Noa Söderberg; Sebastian Lindström; Jonatan andersson; [2017-10-11]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Title: “Inifrån åsiktsfabriken” - en kvalitativ studie av ledarjournalisters uppfattningar om sin yrkesroll Authors: Noa Söderberg, Jonatan Andersson and Sebastian Lindström Subject: Undergraduate research paper in journalism studies, Department of journalism, media and communication (JMG), University of Gothenburg Term: Spring 2017 Supervisor: Britt Börjesson, JMG, University of Gothenburg Pages/words: 45 pages, 18 508 words (including abstract and appendix). Purpose: The main purpose of this study is to examine how the editorial boards of Swedish newspapers perceive their professional role, their organizational procedures and their professional goals and ideals. LÄS MER