Sökning: "hermeneutisk undersökning"

Visar resultat 1 - 5 av 206 uppsatser innehållade orden hermeneutisk undersökning.

  1. 1. Att skapa möten mellan konst och skola : En undersökning av bildlärares attityder till att samarbeta med yrkesverksamma konstnärer och använda sig av konstutställningar som del av undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Emma Busk; Miranda Solodovnikoff; [2024]
    Nyckelord :bildundervisning; samtidskonst; kulturgaranti; sociokulturell teori; Skapande skola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka bildlärares uppfattningar om vilka möjligheter och utmaningar som finns i att skapa möten mellan skola och samhällets konstutbud. Med samhällets konstutbud menas här dels konstinstitutioner och dels möten med yrkesverksamma konstnärer. LÄS MER

  2. 2. Balansakten mellan kulturellt bevarande och integration : En hermeneutisk studie om hur föräldrar med invandrarbakgrund upplever sitt föräldraskap i det svenska samhället

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Vian Elgailani; Binahri Sahar; [2024]
    Nyckelord :Föräldraskap; uppfostran; kulturell identitet; integration; hermeneutik; symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur föräldrar med invandrarbakgrund från Mellanöstern upplever sitt föräldraskap och uppfostran av sina barn i Sverige. Föräldraskap är ett omfattande ämne, men att navigera genom uppfostran i en främmande kultur, med andra traditioner och värderingar som främjar beteenden eller vanor som upplevs annorlunda, kan vara en utmaning. LÄS MER

  3. 3. Strategier för kreativitet : En kvalitativ undersökning om bildlärares kreativitetsgenerering i grundskolans senare år

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Henrik Frank; [2023]
    Nyckelord :Kreativitet; bildämnet; bildlärare; sociokulturell teori; kreativa strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur bildlärare, verksamma i grundskolans årskurs 7–9, ser på kreativitet generellt och specifikt på elevers kreativitet i bildundervisning, samt vilka strategier bildlärare säger sig använda för att stimulera elevernas kreativa utveckling i bildundervisningen. Urvalet för denna studie är fem högstadielärare som undervisar i bildämnet på olika högstadieskolor i Sverige. LÄS MER

  4. 4. KOGNITIV INTEGRERAD BEHANDLING VID BARNMISSHANDEL : - EN KVALITATIV UNDERSÖKNING OM FAMILJEBEHANDLARESUPPLEVELSER AV INSATSEN

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Louise Berg; Emma Klockar; [2023]
    Nyckelord :Familjebehandling; KIBB; KBT; våld mot barn; våldsutövande föräldrar; socialt arbete;

    Sammanfattning : Barn som blir utsatta för våld i hemmet är en utbredd problematik i Sverige. Trots stärktjuridisk position till följd av implementeringen av Barnkonventionen i svensk lagstiftning2020 är det ett stort antal barn som utsätts för våld i hemmet. LÄS MER

  5. 5. Högläsning – ett pedagogiskt verktyg för att främja högstadieelevers språkinlärning och hörförståelse i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Daniel Donlind; Per-Olof Ljunggren; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; moderna språk; språkbad; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på i vilken utsträckning det är gynnsamt för elevernas språkinlärning i moderna språk, att läraren använder högläsning som ett instrument för att eleven ska förbättra sin hörförståelse, och eventuellt sin allmänna språkförståelse. Undersökningen grundar sig i Niclas Abrahamssons teori om “språkbad” och följande frågeställningar:   Vilka faktorer verkar ligga bakom svårigheterna med hörförståelse för eleverna i moderna språk som leder till att de ofta upplever den delen som det svåraste momentet inom ämnet?  På vilket sätt kan man uttyda förändringar i hörförståelse efter en intensiv period av högläsning?  Vilka effekter på hörförståelse och språkförståelse kan man se om man under en begränsad period, simulerar ett minispråkbad genom högläsningsträning under språklektionerna för elever som tidigare inte blivit utsatta för denna didaktiska metod?  Vi har använt oss av det språkkoncept som Abrahamssons kallar för “språkbad” i en hermeneutisk analysansats för att tolka elevernas upplevelser i förhållande till vad som händer i högläsning efter en intensiv högläsnings träning. LÄS MER