Sökning: "individuell konstruktivism"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden individuell konstruktivism.

  1. 1. Idrott på schemat : En kvalitativ och kvantitativ studie om hur elever i årskurs 3 uppfattar ämnet idrott och hälsa i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Reuterstrand; Nalin Yesilgül; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; årskurs 3; uppfattning; egenvärde; investeringsvärde; fenomenografi; individuell konstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad elever i årskurs 3 uppfattar ämnet idrott och hälsas syfte att vara, egenvärde respektive investeringsvärde. Samt synliggöra om det finns ett samband mellan elevers egna fysiska aktiviteter utanför skolan kopplat till vad de uppfattar som idrottsämnets syfte. LÄS MER

  2. 2. Individuell läsning som undervisningsmetod : En studie om lärares och elevers upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Alexandersson; My Frost; [2018]
    Nyckelord :Individual reading; choice of litterature; experiences; teaching; middle school; reading education; reading theory; constructivism; phenomenology; Individuell läsning; litteraturval; upplevelser; undervisning; mellanstadiet; läsundervisning; läsdidaktik; lästeori; konstruktivism; fenomenologi;

    Sammanfattning : Studien undersöker den individuella läsningen som undervisningsmetod. Syftet är att åskådliggöra lärares och elevers upplevelser av individuell läsning, med fokus på utformning och kunskapsinhämtning, för att sedan jämföra och belysa relationen dem emellan. LÄS MER

  3. 3. Det är en tolkningsfråga - Förskolechefers uppfattningar av deras pedagogiska ledarskap

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Diana Magnusson; [2016-01-22]
    Nyckelord :pedagogiskt ledarskap; skolledarskap; förskolechef;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet för studien är att utifrån ett fenomenografiskt perspektiv undersöka hur förskolechefer uppfattar det pedagogiska ledarskapet. Detta görs genom att studera vad förskolechefer menar är målet med sitt uppdrag som pedagogiska ledare, vilka handlingar de anser ingår i det pedagogiska ledarskapet samt vad de uppfattar som förutsättningar för det pedagogiska ledarskapet. LÄS MER