Sökning: "integration och inkluderande"
Visar resultat 6 - 10 av 59 uppsatser innehållade orden integration och inkluderande.
6. Förslag som förändrar bilden av Rosengård i Malmö : - Att skapa en lockande attraktiv miljö i en segregerad stadsdel
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : Abstract This thesis examines segregation and stigmatization in Rosengård, Malmö, and proposes adesign concept to change the area's image. Previous studies have shown disparities in living conditions and linked Malmö's housing segregation to socio-economic and ethnic factors. LÄS MER
7. Hur inkluderas nyanlända elever i undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker inkluderingen av nyanlända elever i undervisningen i svenska grundskolor. Studien har en fenomenologisk ansats och ett sociokulturellt teoretiskt perspektiv för att förstå de upplevda erfarenheterna och de sociala sammanhangen som påverkar integrationen och lärandet för dessa elever. LÄS MER
8. EU35 — En framtid präglad av differentierad integration? : En kvalitativ textanalys av den Europeiska kommissionens och Europaparlamentets diskussioner om europeisk integration
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Uppsatsens syfte är att förstå hur den Europeiska kommissionen och Europaparlamentet diskuterar differentierad integration. Metoden som används är en kvalitativ textanalys där teorier om europeisk integration från forskningsområdet internationella relationer används som analysverktyg. LÄS MER
9. Några särskilt intressanta teman : en reflexiv tematisk analys om hur särskilda intressen kan främja inkluderande undervisning för förskolebarn med särskilda rättigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Särskilda intressen som fenomen är vanligt bland annat hos individer med autism (i autismspektrumtillstånd) och ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Autism, ADHD och annat som kan ingå i var och ens funktionsvariant, kan om det ingår för förskolebarn medföra att pedagoger anser att barnet har särskilda rättigheter. LÄS MER
10. Det inkluderande klassrummet : Hur lärare använder inkludering av elever i matematiksvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna studie undersöker vilken inkluderingsstrategi lärare använder sig av i matematikundervisningen. Studien lyfter fram viktiga faktorer kring inkluderingstrategier som berörs ute i skolverksamheterna. LÄS MER