Sökning: "kompensatoriska hjälpmedel i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden kompensatoriska hjälpmedel i matematik.

  1. 1. Arbetsminnets påverkan på matematikutvecklingen -  Bristande och begränsade minnesfunktioner, hur de synliggörs och assisteras

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Gabriella Idril; [2019]
    Nyckelord :arbetsminnestest; kartläggning; matematik; minnesfunktioner; stödinsatser.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur minnestester används vid kartläggningar i en mindre svensk kommun. Frågeställningarna som låg till grund för studien var: Vilka olika minnestester används i den aktuella kommunen? Vilket syfte framkom till varför just dessa tester används? Hur kan bristande eller begränsat arbetsminne synliggöras och assisteras i den aktuella kommunen, utifrån empiriinsamling och relevant forskning? Empiriinsamlingen har skett genom intervjuer av speciallärare, specialpedagoger och skolpsykolog om minnestest i samband med kartläggningar och efterföljande stödinsatser. LÄS MER

  2. 2. Problemlösning för alla? : De exekutiva funktionernas påverkan i matematik för elever med ADHD/AST

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Jennie Haegerstam; Jennie Hådding; [2019]
    Nyckelord :Exekutiva funktioner; AST; ADHD; matematikinlärning; kompensation; problemlösning; kämpande; productive struggle; productive failure;

    Sammanfattning : De funktioner som styr vårt målinriktade beteende kallas med ett samlingsnamn för exekutiva funktioner. Syftet med vår kvalitativa intervjustudie är att belysa hur de exekutiva funktionerna påverkar elever med ADHD och/eller AST i matematik, med ett särskilt fokus på problemlösning. LÄS MER

  3. 3. Inkludering av elever i matematiksvårigheter : En intervjustudie med speciallärare och matematiklärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Linda Kling; [2014]
    Nyckelord :Inkludering; matematiksvårigheter; matematiklärare; specialpedagoger; speciallärare; kommunikativ matematik; problemlösning; grupp; tilltro; formativ bedömning; konkret matematik; digitala hjälpmedel; kompensatoriska hjälpmedel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur matematiklärare och speciallärare skapar en inkluderande undervisning i matematik för elever i matematiksvårigheter i år 7-9 i enlighet med skolans styrdokument. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om inkludering, gynnsamma arbetssätt i matematikundervisningen och vanligt förekommande anpassningar för elever i matematiksvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Statsbidrag för läsa, skriva och räkna på Gotland : En undersökning av de insatser som gjorts inom ramen för statsbidraget för läsa, skriva, räkna år 2009 vid fyra gotländska skolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning (BUSV)

    Författare :Jenny Neldemo; [2009]
    Nyckelord :statsbidrag för läsa-skriva-räkna; barn i behov av särskilt stöd; läs- och skrivsvårigheter; specialundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att kartlägga och granska olika insatser som gjorts inom ramen för statsbidraget för ”läsa, skriva, räkna” år 2009, vid fyra gotländska skolor.  Fokus var på hur elever i skolår 1-3 och i behov av särskilt stöd kan bli hjälpta av dessa insatser. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogiskt arbete vid matematiksvårigheter

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Bodil Svegerud Regnér; [2008]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; specialpedagogiskt arbetssätt; kartläggning; kompensatoriska hjälpmedel; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva och granska vilka arbetssätt som specialpedagoger använder i arbetet med elever i matematiksvårigheter eller kombinationsproblemet matematik- läs- och skrivsvårigheter. Jag genomförde sju delvis strukturerade forskningsintervjuer med speciallärare/pedagoger i två olika kommuner kring följande områden: kartläggning, arbetssätt, kompensatoriska hjälpmedel och fortbildning – aktuell forskning. LÄS MER