Sökning: "kvantitativ syn på"

Visar resultat 1 - 5 av 831 uppsatser innehållade orden kvantitativ syn på.

  1. 1. Utomhusundervisning inom naturvetenskapliga lärområden En aktionsforskning om spontana undervisningstillfällen på förskolegården

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Malin Roding; Cecilia Roos; [2024-02-29]
    Nyckelord :naturvetenskap; pedagoger; spontanitet; förskolegården; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Vi har uppmärksammat att när det är tid för utevistelse på förskolegården samlas vanligen pedagogerna på ett ställe och samtalar med varandra. Problematiken med samtalen är att pedagogerna inte uppmärksammar och tar tillvara på spontant uppkomna undervisningstillfällen inom naturvetenskapliga lärområden, barns intresse försummas och de kommer inte vidare i sin utveckling. LÄS MER

  2. 2. Attityd till skatt - En kvantitativ analys av individens attityd till att undvika skatt, både utifrån regelrätta och lagbrytande scenarion

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Simon Pasula; [2024-02-14]
    Nyckelord :skatt; skatteattityd; skattebenägenhet; skatteundvikande; skattemoral; ssf;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga studie ämnar att utforska och förstå de faktorer som påverkar individens inställning till skatt i form av att undersöka agerandet i hypotetiska skattescenarion där individen kan uppskatta sin sannolikhet att göra handlingar som undviker skatt. För att analysera sambanden mellan bland annat politiska ideologier, syn på omfördelning och individuella skillnader i relation till skatteattityder har faktor- och regressionsanalyser genomförts. LÄS MER

  3. 3. Konsumenters inställning till personlig marknadsföring : En kvantitativ studie av konsumenters syn på personlig marknadsföring och dess konsekvenser för kundlojalitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Maja Palmqvist; Axel Vallenor; [2024]
    Nyckelord :Personalized marketing; offers; strategy; attitude; privacy; integrity; Word of Mouth; loyalty;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka konsumenters inställning till personlig marknadsföring med utgångspunkt i personlig integritet. Vidare är studiens syfte att undersöka om personlig marknadsföring kan leda till kundlojalitet med hjälp av Word of Mouth som proxy. LÄS MER

  4. 4. Hög närvaroprocent på idrottslektioner i skolan, men deltar eleverna i undervisningen? : En kvantitativ undersökning som undersöker elevers delaktighet i praktisk undervisning på idrottslektioner

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Simon Gudmundsson; Nicolaus Elfström; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och Frågeställningar Syftet med denna studie var att ta reda på hur stor andel av eleverna som går på idrottslektioner fast de inte är praktiskt involverade och deltar i undervisningen. Vi ville också undersöka varför dessa elever avstår från att delta i undervisningen och om vissa delmoment påvisar större avvikelser inom idrott och hälsa. LÄS MER

  5. 5. RÄDSLA FÖR SKJUTNINGAR : Finns det ett samband till nyhetskonsumtionen och en skillnad mellan män och kvinnors rädsla?

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Nora Abdulhadi; Zuzanna Olsson; Kaijan Sardar; [2024]
    Nyckelord :Fear; shootings; gun violence; men; women; Rädsla; skjutningar; skjutvapenvåld; män; kvinnor;

    Sammanfattning : Genom den rådande digitaliseringen påverkar nyhetskonsumtionen individers vardag och syn på brottslighet. I linje med ett ökat skjutvapenvåld i samhället är rädsla för skjutningar relaterat till nyhetskonsumtion ett relevant forskningsområde. LÄS MER