Konsumenters inställning till personlig marknadsföring : En kvantitativ studie av konsumenters syn på personlig marknadsföring och dess konsekvenser för kundlojalitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka konsumenters inställning till personlig marknadsföring med utgångspunkt i personlig integritet. Vidare är studiens syfte att undersöka om personlig marknadsföring kan leda till kundlojalitet med hjälp av Word of Mouth som proxy. Denna studies metod baseras på ett kvantitativt tillvägagångssätt och bygger på en deduktiv ansats där datan har samlats in genom en webbaserad enkät. Enkäten publicerades på diverse plattformar där urvalet var alla personer över 18 års ålder. Enkäten gjordes i formulärprogrammet Google forms. Totalt genererade enkäten 115 svar varav 108 av dessa kunde användas i analysen. För att analysera datan har statistikprogrammet Jamovi använts. Resultaten har presenterats och tolkats genom genomförande av deskriptiva analyser, korrelationsanalyser och hypotesprövningar. Resultatet visar en stark positiv korrelation mellan personlig marknadsföring och Word of Mouth, en negativ korrelation mellan personlig marknadsföring och personlig integritet och en svag negativ korrelation mellan personlig integritet och Word of Mouth. Utifrån detta drogs slutsatserna att fördelarna med informationsutlämnande väger tyngre än riskerna med informationsutlämnande och att personlig marknadsföring kan leda till lojala kunder men att det beror på dess initiala inställning. Fortsättningsvis drogs slutsatserna att konsumenter som uppskattar personlig marknadsföring är mer villiga att delta i Word of Mouth aktiviteter medan konsumenter med en hög nivå av personlig integritet, är sannolikt mindre benägna att delta i Word of Mouth aktiviteter. Denna studie bidrar med kunskap och upplysning om hur personlig marknadsföring fungerar. Studiens resultat visar vad konsumenter har för inställning till personlig marknadsföring samt hur de upplever att personlig marknadsföring påverkar deras personliga integritet. Studien visar även hur personlig marknadsföring kan påverka kundlojalitet. Denna studies resultat kan vara till användning i praktiken för företag som vill använda sig av personlig marknadsföring som marknadsföringsstrategi. För att få ett mer representativt resultat, bör denna studie utföras i en större skala med fler respondenter. Det hade även varit intressant att jämföra olika demografiska grupper för att se eventuella likheter och skillnader. Det hade även varit spännande att göra samma studie fast med en kvalitativ forskningsmetod där man kan gå djupare in i respondenternas tankar och känslor. Slutligen kan man göra samma studie fast i longitudinell form för att kunna undersöka respondenternas inställning till personlig marknadsföring över tid. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)