Från MySpace till TikTok : Förändringar av sociala medier som ett kommunikationsverktyg för musiker och fans

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Sammanfattning: Myspace var under många år den primära webbplatsen för att exempelvis skriva meddelanden till vänner, upptäcka ny musik samt dela med sig av den. Den mest populära föregångaren till dagens sociala medier som under många år uppmuntrade artister att använda webbplatsen för att nå ut till en bredare publik. Webbplatsens funktioner ansågs under tiden för webbplatsens storhet som någonting nytt och relativt ovanligt men sociala medier har under de senaste åren tagit över MySpace som det primära kommunikationsverktyget där webbplatsens funktioner idag anses vara en självklar del av alla sociala medier överlag. Detta har i sin tur har lett till att artister har börjat utforska diverse möjligheter för att kunna integrera in marknadsföring i deras kanaler på sociala medier. Eftersom sociala medier lockar med kostnadseffektiva lösningar har nu alltfler mindre etablerade artister också börjat använda sociala medier i hopp om att kunna sprida sin musik på diverse vis. Artister använder de olika sociala medierna för att nå ut till så mycket konsumenter som möjligt där denna användning tillämpar olika metoder beroende på vilken plattform de publicerar innehåll på. Det som tidigare främst gick att hitta i en webbläsare på sin dator i form av Myspace går nu att hitta som appar i sina telefoner och läsplattor vilket har gjort att en stor mängd artister med varierande grad av etablering nu måste samsas om alltfler konsumenter och tillika fans. Tack vare den stora mängden användare på sociala medier så uppstod det ett behov av att kategorisera inlägg för att enklare kunna hitta det innehåll man söker, där hashtags skapades för att bistå med detta. Funktionen består av att man skriver ett eller flera ord ihopsatt med ett #-tecken i början. Mindre etablerade artister använder denna funktion för att nå ut till en större publik men på grund av att ett stort antal inlägg, av varierande innehåll, använder samma hashtag blir detta svårare och de mindre etablerade artisterna får därför svårare att sprida sin musik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)