Sökning: "lärande genom skapande verksamhet dans"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden lärande genom skapande verksamhet dans.

  1. 1. Estetiska lärprocesser i förskolans verksamhet : En kvalitativ studie om hur de estetiska lärprocesserna förstås och används i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linnea Sternegård; Anja Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Estetik; Estetiska lärprocesser; Musik; Bild och skapande; Dans och rörelse; Drama; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ny kunskap om hur de estetiska lärprocesserna används i förskolans verksamhet, samt hur pedagogerna förstår begreppet estetiska lärprocesser och även vad de har för intention med att använda sig av estetiska lärprocesser, men också vilket lärande som pedagogerna anser kan möjliggöras med hjälp av dessa. Studiens empiri samlades in genom semistrukturerad intervju som innebär att den som håller i intervjun har färdiga frågeställningar som ska besvaras samt att den som intervjuar kan vara flexibel med frågornas ordningsföljd. LÄS MER

  2. 2. Barns bildskapande

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Barbro Bergsfeldt; [2017-06-22]
    Nyckelord :estetisk verksamhet; Bild; Förskoleklass; Förskolan;

    Sammanfattning : Det här projektet är inspirerat av upplägget för en interventionsstudie och handlar om hur barn med hjälp av en bildpedagog kan utveckla sitt bildskapande. Begreppet intervention betyder att man medvetet inför någon form av påverkan i en grupp för att studera om någon förändring sker. LÄS MER

  3. 3. Matematikinlärning genom skapande verksamhet. En kvalitativ studie

    C-uppsats,

    Författare :Eva Lundin-Schreiber; Meg Yan; [2011]
    Nyckelord :Matematikinlärning; Skapande Verksamhet; Ämnesinte;

    Sammanfattning : SammanfattningDenna studie handlar om hur fyra förskollärare resonerar om ett integrerat arbetssätt där de väver sammanskapande verksamhet med matematik. Studiens syfte är: Är det möjligt att integrera skapande verksamhet medmatematik för att stimulera barns matematikförståelse i förskolan?Läroplanen för förskolan, Lpfö98, betonar att barn i förskolan ska få lära sig matematik i meningsfullasammanhang och att förskolan ska sträva mot att utveckla barns förmåga att kommunicera med hjälp av vidgadeuttrycksformer såsom bild, musik, dans, rörelse och rytmik. LÄS MER

  4. 4. Skapande verksamhet och kultur i skola och samhälle

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Sjödin; Rima Somi; [2009]
    Nyckelord :fantasi och kreativitet; estetiska läroprocesser; Skapande verksamhet; integrering; lustfyllt lärande;

    Sammanfattning : Arbetets art: Examensarbete LAU 370 – 15hp Göteborgs Universitet lärarprogrammets allmänna utbildningsområde. Titel: Skapande verksamhet och kultur i skola och samhälle Författare: Rima Somi & Anna Sjödin Termin och år: Vårterminen 2009 Kursansvarig institution: För LAU370: Sociologiska institutionen Handledare: Joakim Forsemalm Examinator: Ninni Trossholmen Rapportnummer: VT-09-1190-10 Nyckelord: Skapande verksamhet, estetiska läroprocesser, fantasi och kreativitet, lekfullt lärande, lustfyllt lärande, integrering. LÄS MER

  5. 5. Vilka effekter har sång och sånglekar på barnen i skolan?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Johanna Forsberg; [2007]
    Nyckelord :Barn; musik; sång; rörelse; lek.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka om sång och sånglekar har någon effekt på barn iskolan. Vilka emotionella effekter har sång och sånglekar på barn i skolan? Finns det någontidpunkt på dagen då det är bäst att ha musikinslag? Påverkar det barnens uthållighet? Gynnardet deras lärande? Litteraturen som styrker och ligger till grund för arbetet tar upp musikenspåverkan på barn och deras utveckling. LÄS MER