Sökning: "läsfärdighet"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet läsfärdighet.

  1. 1. Effekten av läsläxor på lågstadieelevers läsfärdighet : En litteraturstudie som redogör för de effekter läsläxan har och ger lågstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Strandberg; Hannah Nilsson; Caroline Knudsen; [2023]
    Nyckelord :Läsläxa; Effekter; Läsfärdighet; Lågstadieelever;

    Sammanfattning : Litteraturstudien syftade till att sammanställa aktuell forskning kring läsläxans effekter på läsinlärning, läsmotivation och läsflyt samt vad som påverkar läsläxan. Genom systematiska sökningar hittades relevanta vetenskapliga studier som besvarade frågeställningarna. LÄS MER

  2. 2. ”Det är inte direkt som att jag tänker att nu tar jag fram mina lässtrategier” : En intervjustudie om gymnasieelevers upplevelser av lässtrategiundervisning och lässtrategianvändning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Emma Björk; [2022]
    Nyckelord :lässtrategier; lässtrategiundervisning; läsfärdighet; läsförståelse; svenskämnet;

    Sammanfattning : En lässtrategi kan översiktligt beskrivas som en strategi goda läsare använder för att förstå en text. Det finns omfattande forskning om lässtrategiers effekt på läsförståelsen. Hur elever upplever lässtrategiundervisning och lässtrategianvändning är inte undersökt i samma omfattning. LÄS MER

  3. 3. Utan förförståelse blir det ingen läsförståelse : En kvalitativ intervjustudie om lärares beskrivning av sin undervisning i läsförståelse och förförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/KunskapsKulturer & UndervisningsPraktiker

    Författare :Therese Williamsson; Arona Karlsson; [2021]
    Nyckelord :läsförståelse; förförståelse; mellanstadiet; högstadiet; hermeneutik;

    Sammanfattning : Det räcker inte med att kunna läsa. Man måste dessutom förstå det man läser. För att utveckla en god läsfärdighet är det viktigt hur undervisningen i läsförståelse sker och för att förstå vad som läses krävs en förförståelse för det som ska läsas. LÄS MER

  4. 4. Den första läs- och skrivundervisningens didaktik.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Zälter Sara; [2019-07-01]
    Nyckelord :Didaktik; avkodning; förståelse; fonologisk medvetenhet; den första läs- och skriv- undervisningen; läsfärdighet; meningsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur lärare i studien beskriver att de lägger upp sin läs- och skrivundervisning i årskurs 1 och varför de gör så. Ambitionen är också att ta reda på vilka faktorer lärarna anser är viktiga vid den första läs- och skrivinlärningen. LÄS MER

  5. 5. Att förstå och stödja elever med läs- och skrivsvårigheter i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofia Henriksson; Ida Nord; [2018]
    Nyckelord :Lärare; elever; lässvårigheter; skrivsvårigheter; kunskaper;

    Sammanfattning : En fungerande läsfärdighet hos eleverna är en av skolans viktigaste uppgifter. En utmaning för läraren är att kunna möta alla elever och deras behov samtidigt som ett gemensamt arbete i klassen ska genomföras. Det bästa av alla världar är när elev, lärare och förälder har ett gott samarbete. LÄS MER