Sökning: "matematik på fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden matematik på fritidshem.

  1. 1. Informellt lärande i fritidshemmet : Om hur fritidshemslärare arbetar för att väcka elevernas intresse för matematik

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Divin Nkurunziza; Christian Touma; [2021]
    Nyckelord :Leisure centers; informal learning; mathematics; encouragement; Fritidshem; informellt lärande; matematik; uppmuntra;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to get an overview of how the after-school teachers work to arouse children's interest in mathematics and how they further develop the children's mathematical knowledge. The study is examined with the help of the following questions: How do educators believe that students' interest in mathematics can be aroused through informal learning? How can the informants' ideas about informal learning in the after-school center be understood with the help of socio-cultural theories? We chose qualitative interviews as the method of our data collection in our study, in which three trained after-school center teachers were happy to participate. LÄS MER

  2. 2. “Utematte” i fritidshem : En kvalitativ studie om fritidshemslärares uppfattningar kring utomhusmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tu Ngo; Linn Jovanovic; [2021]
    Nyckelord :utomhusmatematik; utomhuspedagogik; fritidshem; pragmatism; platsbaserat lärande; platsrelaterat perspektiv;

    Sammanfattning : Matematik brukar anses av många elever vara ett svårt ämne som är kopplat med det formella lärandet. Att använda utomhuspedagogik i fritidshemmet för att utveckla barnens matematiska förmågor är ett sätt att uppnå fritidshemmets kompletterande uppdrag med matematik. LÄS MER

  3. 3. ”Alla säger att rastverksamheten är så viktig men när det väl kommer till kritan är det mycket viktigare med matematik” : En kvalitativ studie om verksamma pedagogers uppfattningar om rasten som pedagogiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Agnevik; Linda Sundelin; [2020]
    Nyckelord :Fritidshem; Organiserad rastverksamhet; pedagogers ledarskap; pedagogiskt verktyg; rasten;

    Sammanfattning : Rast finns schemalagt i alla skolor men det är otydligt vad rasten bör innehålla och hur den kan nyttjas för elevernas lärande. Syftet med studien är att beskriva och skapa förståelse för olika aspekter av rasten som pedagogiskt verktyg utifrån åtta pedagogers uppfattningar. LÄS MER

  4. 4. “men vi är ju där på skolans bekostnad” : En intervjustudie om fritidshemslärares yrkesroll i den obligatoriska skolverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josephine Hallberg; Mikaela Bjernhagen Lechuga; [2020]
    Nyckelord :didaktik; fritidshem; fritidshemsdidaktik; fritidshemslärare; informell undervisning; yrkesroll;

    Sammanfattning : Fritidshemmet har utgjort en del av skolans sfär sedan slutet på 1990-talet. Sedan fritidshemmetsinkludering iskolan finns det fortfarande inte tydliga riktlinjer på hur fritidshemslärarens tjänstgöring ska se ut under den obligatoriska skoldagen. LÄS MER

  5. 5. ”Man tänker inte på att det är ett lärande” : En intervjustudie om sällskapsspel i undervisningssyfte

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :David Jiremyr; Sundén Kajsa; [2019]
    Nyckelord :sällskapsspel; nyanlända; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på hur lärare i fritidshem använder sig av sällskapsspel i undervisningssyfte. Vi har intervjuat fem personer i olika åldrar och med olika arbetsuppgifter men i grunden är de lärare med inriktning mot fritidshem. LÄS MER