Sökning: "metoder värdegrund"
Visar resultat 1 - 5 av 101 uppsatser innehållade orden metoder värdegrund.
1. Var finns värdegrunden i SO-undervisningen?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt är att kartlägga och diskutera vad forskningen lyfter om beröringspunkter mellan värdegrundsarbete och undervisning i de samhällsorienterade ämnena, genom att besvara följande frågeställningar: Vilka är beröringspunkterna mellan värdegrundsarbete och SO-undervisning? Hur arbetar lärare med skolans värdegrund i SO-undervisning? Genom en systematisk forskningsöversikt har vi utgått från syfte och frågeställning när vi sökt i svenska och internationella databaser, för att hitta relevanta vetenskapliga artiklar. Vårt urval av källor ligger till grund för resultat, slutsats och diskussion. LÄS MER
2. Feministiska perspektiv i klassrummet : – en insyn i svensklärares arbete med skolans värdegrund
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Jämställdhet är en del av skolans värdegrund. Feminism, ett svårtolkat begrepp kan tyckas, har nära kopplingar till jämställdhet, särskillt ur ett historiskt perspektiv. Det historiska och nutida perspektivet på feminism och jämställdhet utgör en väv sammanflätad av litteratur, språk och samhälleliga tankar och idéer. LÄS MER
3. Var finns värdegrunden? : SO-lärares ansvar för demokratiuppdraget i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att besvara frågeställningen: Hur kan en som lärare arbeta systematiskt med värdegrundsarbete under SO-lektionerna. Denna forskningsöversikt är riktad till lärarstudenter och verksamma lärare, främst inom SO-ämnena men kan vara till nytta för andra verksamma lärare och lärarstudenter som vill veta mer om hur en kan arbeta systematiskt med värdegrundsfrågor. LÄS MER
4. Demokratisk klassrum : Lärarensarbetsmetoder för att främja demokrati
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka och belysa de mest effektivaarbetssätten och arbetsmetoderna för att skapa ett demokratiskt klassrum, samt hurdessa metoder möjliggör för eleverna att utveckla sin förmåga att delta i demokratiskaprocesser. Vi kommer också att besvara frågan "Vilka metoder och strategier använderlärare för att skapa ett demokratiskt klassrum?". LÄS MER
5. Hur utvecklas specialistofficerare? En studie i hur specialistofficerare inhämtar kunskap
Magister-uppsats, FörsvarshögskolanSammanfattning : Enligt Försvarsmakten bygger den militära professionen på fyra delar, jurisdiktion, ansvar, värdegrund och expertis. Expertisen utgör kärnan i professionen och bygger på individens kunskaper och färdigheter. LÄS MER