Sökning: "misleading information"

Visar resultat 11 - 15 av 152 uppsatser innehållade orden misleading information.

  1. 11. TRO INTE PÅ ALLT DU LÄSER : MISSINFORMATIONSEFFEKTEN

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Olivia Paulsson; Emelie Jäderberg; [2023]
    Nyckelord :confidence; false memories; misinformation effect; police students; witness psychology; falska minnen; missinformationseffekten; polisstudenter; säkerhet; vittnespsykologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur studenters minnesprestation påverkas av missvisande information, om polisstudenters minnesprestation skiljer sig signifikant från psykologstudenters samt om säkerheten är högre på de betydande objekten, det vill säga de frågor som blivit manipulerade med missvisande information, än övriga frågor. Ett experiment genomfördes där urvalet bestod av polisstudenter (n = 45) och psykologstudenter (n = 19) på Umeå universitet. LÄS MER

  2. 12. Vilseledande skönhet - Konsumentskyddet vid marknadsföring av skönhetsingrepp

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Tindra Johansson; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföringsrätt; skönhetsingrepp; sociala medier; vilseledande marknadsföring; konsumentskydd; rättssociologi; rättsvetenskap en. law ; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I takt med att samhället utvecklas så förändras även kroppsidealen. Genom marknadsföring av skönhetsingrepp på sociala medier har ingrepp som faktiskt är förenade med stora hälsorisker blivit normaliserade. LÄS MER

  3. 13. Att se det som inte ska synas : Vilka utmaningar står livsmedelsinspektörer inom den kommunala kontrollverksamheten inför när det kommer till att upptäcka bedrägligt och vilseledande ageranden utifrån de lagar och föreskrifter som finns

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of Energy and Technology

    Författare :Staffan Mattias Paulsson; [2023]
    Nyckelord :livsmedelsbedrägeri; livsmedelsfusk; bedrägligt och vilseledande förfarande;

    Sammanfattning : I alla tider har det funnits förekomster av bedrägerier inom livsmedelssektorn, och de främsta incitamenten är oftast av ekonomisk natur. Det är ett allvarligt problem eftersom trovärdigheten för våra livsmedel blir missbrukad och det kan leda till negativa konsekvenser för konsumenternas hälsa. LÄS MER

  4. 14. Revisionsbyråernas granskning av hållbarhetsrapporter : En kvalitativ studie om hur revisorer försäkrar om en tillförlitlig hållbarhetsrapport

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Narin Keredeqi; Yousif Samarji; [2023]
    Nyckelord :Sustainability raporting; corporate social responsibility CSR ; legitimacy theory; greenwashing; audit; sustainability review.; Hållbarhetsrapportering; företagens sociala ansvar CSR ; legitimitetsteori; greenwashing; revision och hållbarhetsgranskning.;

    Sammanfattning : Title: Audit firms' review of sustainability reports: A qualitative study of how auditors ensure a reliable sustainability report Level: Student thesis, final assignment for bachelor’s degree in the subject Business Administration Authors: Narin Keredeqi & Yousif Samarji Supervisor: Jean Claude Mutiganda  Aim: Sustainability reporting is a relatively new concept for organizations, the non-monetary report includes the companies' work and performance with regard to social and sustainable responsibility. The study aims to gain an increased understanding of the auditor's role in auditing sustainability reports, as well as how auditors ensure that the information in the content is correct. LÄS MER

  5. 15. Greenwashing in the fast fashion industry : Greenwashing in the fast fashion industry: The role of consumer education

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Mar Bosch; Elisa Obeso; Alba Palao; [2023]
    Nyckelord :Greenwashing; Fast fashion; Consumer behaviour; Purchase intention; Consumer awarness;

    Sammanfattning : Background: Every time sustainability has a more important role in the fashion industry and more consumers have higher environmental consciousness and look out for sustainable products in that area and companies that are genuinely sustainable. But the main problem is that lots of companies claim to be sustainable, but they are not and use the tactic of greenwashing, to attract consumers and trick them to purchase their products. LÄS MER