”Trygga föräldrar skapar trygga barn” : En studie om relationsskapande vid introduktionen i förskolan, ur förskollärares och vårdnadshavares perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att bidra med ökad kunskap om relationsskapande vid introduktionen i förskolans verksamhet, ur både förskollärares och vårdnadshavares perspektiv. För att uppnå syftet och för att ta reda på vad både förskollärare och vårdnadshavare beskriver som viktigt för relationsskapande vid introduktionen, gjordes semistrukturerade intervjuer med fem förskollärare och fyra vårdnadshavare. Intervjuerna har analyserats med en tematisk analys utifrån relationell pedagogisk teori, där resultatet visar att bemötande, förhållningssätt och värdet av information går som en röd tråd genom alla delar av introduktionen för både förskollärare och vårdnadshavare. De slutsatser vi ser av detta är att det mest grundläggande i relationsskapandet är trygghet, men att det finns olika uppfattningar bland förskollärare och vårdnadshavare om hur man når dit.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)