Att se och bli sedd av det heliga : en jämförelse mellan den ortodoxa kristendomens och hinduismens förståelse av den heliga bilden

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Författare: Dan Bygdås; [2023]

Nyckelord: darśan; ikon; hermeneutik; komparativ metod; hierofani; śilpiner;

Sammanfattning: Uppsatsen undersöker med hjälp av en hermeneutisk närläsning och en komparativ studie likheter och skillnader mellan ortodox och hinduistisk syn heliga bilder och statyer. Undersökningen har tre jämförelsepunkter: framställning, form och funktion. Undersökningen utgår från två böcker, Pavel Florenskijs Iconostasis. (1996) och Darśan, det gudomliga skådandet  av  Diana L. Ecks (1996). Resultatet visar att det finns många likheter i valet av material och hur gudabilderna framställs. I båda traditionerna finns kanoniska skrifter som ger riktlinjer som efterföljs. Det kan handla om vilka material som används samt vem som får framställa gudabilderna.  Det finns även likheter i form och funktion där gudabilden i båda traditionerna vördas och hedras och anses vara vad den rumänska religionsvetaren Mircea Eliade kallar hierofanier. Det heliga manifesterar sig i dessa bilder. En skillnad är att det i hinduismen är guden själv som tar boning i bilden medan den kristna ikonen bara har en symbolisk koppling till helgonet, visserligen finns en ontologisk koppling mellan bilden och den avbildade men det det är inte guden som tar plats i den. Två möjliga utvecklingar av materialet hade varit att ta med C G Jungs arketyper i resonemanget samt att även jämföra med den tibetanska buddhistiska ikonografin.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)