Sökning: "nationella prov exempel grundskolan"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden nationella prov exempel grundskolan.

  1. 1. Att resonera i minsta möjliga mån : Om den lägsta resultatnivån för betyget G på den skriftliga delen av nationella provet i svenska B

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Erik Andrén; Michael von Horn; [2010]
    Nyckelord :skolverket; nationella prov; bedömning; betyg;

    Sammanfattning : Huvudsyftet i föreliggande studie är att undersöka hur elever följer uppgiftsinstruktionernai uppgiften med lägst svårighetsgrad från 2009 års skriftliganationella prov i svenska och svenska som andra språk.I Skolinspektionens rapport Kontrollrättning av nationella prov i grundskolan och gymnasieskolan framkommer att lärare inte bedömer de nationella proven likvärdigt. LÄS MER

  2. 2. Betygssystemets problematik : Från ett generellt nationellt perspektiv till en lokal empirisk undersökning bland gymnasielärare i Samhällskunskap A

    Magister-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Annika Karlsson; [2008]
    Nyckelord :betyg; betygssystem; bedömning; formativ bedömning; kunskapssyn; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Med start 1994 infördes ett nytt betygssystem, det vill säga kursplaner, betygskriterier samt riktlinjer för betygsättningen, för såväl grundskolan som gymnasieskolan. Frågor om betyg-sättning har under senare år blivit politiskt högintressanta och många förändringar är nyligen föreslagna eller rent av beslutade i Riksdagen. LÄS MER

  3. 3. Betygssättning i grundskolans matematik - lärares bedömning och viktning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kristoffer Ericsson; Tony Jansson; [2007]
    Nyckelord :bedömning; betygssättning; betygsunderlag; matematik; nationella prov; slutbetyg; viktning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att studera några olika lärares underlag för slutbetyg i matematik i grundskolan och hur viktningen av olika delar i detta underlag går till. Undersökningen är baserad på kvalitativa intervjuer med fem matematiklärare vilka analyseras och jämförs med styrdokument och tidigare forskning för att få en bild av hur det ser ut i praktiken och hur det bör se ut i teorin. LÄS MER