Sökning: "normkritik läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden normkritik läromedel.

  1. 1. En normkritisk läsning av läroböcker i ämnet franska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sarah Fridlund Klintéen; [2023]
    Nyckelord :diskursanalys; franska; genus; kön; läromedel; normer; normkritik;

    Sammanfattning : Abstrakt   Skolan har, enligt Skolverket och läroplanen, ett uppdrag som går utöver undervisning och kunskapsförmedling. Våra elever ska även lära sig att känna igen och kritisera normer i samhället och motverka traditionella könsroller. En stor del av verksamheten i skolan utgår från läroböcker i olika ämnen. LÄS MER

  2. 2. Representationen av HBTQ personer i läromedel : En kritisk innehållsanalys av läromedel inom religionskunskapsämnet gällande HBTQ inkluderande innehåll

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Alexander Magnusson; [2022]
    Nyckelord :Religion; textbooks; queer; queer education; normcritical and education.; Religion; läromedel; queer; utbildning; normkritik.;

    Sammanfattning : This paper´s main purpose was to analyse textbooks used in religious studies in Sweden in upper secondary education to see how LGBTQ persons and information about norm breaking sexual identities is emphasized in these textbooks. To obtain that information a context analysis was used and five books were used during this specific analysis. LÄS MER

  3. 3. Värdefulla läromedel : En kunskapskritisk analys av ett läromedel i samhällskunskap för gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Statsvetenskap; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Etta Matthews; Olivia Svensson; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; läromedel; värdepedagogik; normkritik; explicita värden; implicita värden; skolans värdegrund; språkhandlingar;

    Sammanfattning : Studien syftar till att skapa en fördjupad förståelse för värdegrundsarbetet som explicit och implicit sker, när undervisningen bygger på användandet av läromedel. De värden som undersöks i studien är undervisning ska vila på vetenskaplig grund, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt värdet att aktivt delta i samhällslivet. LÄS MER

  4. 4. Normikriittisyyttä kuvin ja sanoin lasten kuvakirjassa : Aino Havukaisen ja Sami Toivosen teos Tatu ja Patu – Kovaa menoa kiskoilla normeja laajentavana oppimateriaalina äidinkielen opetuksessa

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Finska

    Författare :Maria Harju; [2022]
    Nyckelord :barnlitteratur; bilderbok; normikritik; intersektionalitet; modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : I denna kandidatuppsats i kursen finska för modersmålslärare undersöker jag normkritik i en barnbilderbok. I studien analyserar jag bilderboken Tatu och Patu – Kovaa menoa kiskoilla, som är skriven och illustrerad av Aino Havukainen och Sami Toivonen (2020). LÄS MER

  5. 5. En skola i läromedelsnormer? : En studie om normer i engelskläromedel och vad dessa normer kan förmedla till eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emelie Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; normer; normkritik; stereotypiska föreställningar;

    Sammanfattning : Studien syftar till att lyfta fram de normer som eleverna kan komma i kontakt med när de arbetar med engelsktextböcker. Genom att framhäva och synliggöra de normer som kan återfinnas i textböcker möjliggörs reflektioner och diskussioner gällande andra människors livstillvaro, kulturer och samhällsfrågor i andra delar av världen där det engelska språket utövas (Lgr11, Skolverket, 2019). LÄS MER