Sökning: "pedagogisk innemiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden pedagogisk innemiljö.

  1. 1. Materialets inverkan på barns lek : En studie med inriktning på intra-aktioner utifrån ett posthumanistiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Ida Söbak; Marie Folkesson; [2017]
    Nyckelord :Lek; förskola; pedagogisk inomhusmiljö; icke-mänskligt material; posthumanism; agentisk realism; intra-aktioner; materiellt-diskursiva fenomen och performativa agenter.;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie syftar till att studera samhandlingar mellan barn och tillgängligt material i förskolans innemiljö. Förskolans pedagogiska verksamhet präglas av ett humanistiskt synsätt som förbigår eller underskattar det icke-mänskliga materialets aktiva roll i leken. LÄS MER

  2. 2. Den pedagogiska innemiljön : En studie om hur pedagoger uppfattar innemijlöns möjligheter att locka barn till meningsskapande aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rasha Ghazal; Rasha Ablahad Matti; [2015]
    Nyckelord :förskola; pedagogisk miljö; innemiljö; ickemänsklig materialitet; barnsyn;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till att beskriva och analysera vilka uppfattningar en grupp pedagoger har om den pedagogiska innemiljön samt vilken barnsyn som råder i förskolan. Frågeställningarna är följande: Hur uppfattar pedagogerna den pedagogiska innemiljöns betydelse för barns möjligheter till meningsskapande aktiviteter? Hur utformar pedagogerna innemiljön för att ge barnen rika möjligheter till meningsskapande aktiviteter? Vilken barnsyn ger pedagogerna i förskolan uttryck för? För att få svar på dessa frågor gjorde vi en kvalitativ forskningsstudie som byggde på semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare i Södertälje kommun. LÄS MER

  3. 3. En studie om pedagogers uppfattningar om lärande miljön i Reggio Emilia inspirerade förskolor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Sandra Daryoni; Cecilia Hedlund; [2011]
    Nyckelord :reggio emilia; material; innemiljö; arbetssätt;

    Sammanfattning : BakgrundInom Reggio Emilia filosofin arbetar man medvetet med miljön och materialet. Man sermiljön som den tredje pedagogen. De två andra pedagogerna är lärarna samt barnen själva. I Reggio Emilia har de en stark tro på barnets kunnande. LÄS MER

  4. 4. Barns möjlighet till lek : En studie om organisationens betydelse för barns lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Annika Andersson; Clasina Leijen; [2011]
    Nyckelord :förskola; organisation; lek; tid; rum;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Annika Andersson & Clasina Leijen Barns möjlighet till lek En studie om organisationens betydelse för barns lek i förskolan Engelsk titel Children´s opportunity to play A study of the organization´s impact on children´s playing in kindergarten          Antal sidor: 31 Att utforma en pedagogisk miljö på en förskola är viktigt. Det är i denna miljö som barnen tillbringar sin största tid på dagen. LÄS MER

  5. 5. Den pedagogiska miljöns mångfald : en kvalitativ undersökning av miljöns mångfald förlärande på en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Almina Mahmic; Maria Winhagen; [2011]
    Nyckelord :pedagogisk innemiljö; mångfald; artefakter; rum i rum; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att studera hur mångfalden kan framträda i en pedagogisk miljöoch vilka utvecklingsmöjligheter erbjuds barn i den. Miljön anser vi vara en viktig del i barnsutveckling och lärande. Mångfald är liksom miljö, en viktig del i denna utveckling. LÄS MER