Sökning: "pedagogisk innemiljö"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden pedagogisk innemiljö.
1. Materialets inverkan på barns lek : En studie med inriktning på intra-aktioner utifrån ett posthumanistiskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i HalmstadSammanfattning : Denna empiriska studie syftar till att studera samhandlingar mellan barn och tillgängligt material i förskolans innemiljö. Förskolans pedagogiska verksamhet präglas av ett humanistiskt synsätt som förbigår eller underskattar det icke-mänskliga materialets aktiva roll i leken. LÄS MER
2. Den pedagogiska innemiljön : En studie om hur pedagoger uppfattar innemijlöns möjligheter att locka barn till meningsskapande aktiviteter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Vår studie syftar till att beskriva och analysera vilka uppfattningar en grupp pedagoger har om den pedagogiska innemiljön samt vilken barnsyn som råder i förskolan. Frågeställningarna är följande: Hur uppfattar pedagogerna den pedagogiska innemiljöns betydelse för barns möjligheter till meningsskapande aktiviteter? Hur utformar pedagogerna innemiljön för att ge barnen rika möjligheter till meningsskapande aktiviteter? Vilken barnsyn ger pedagogerna i förskolan uttryck för? För att få svar på dessa frågor gjorde vi en kvalitativ forskningsstudie som byggde på semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare i Södertälje kommun. LÄS MER
3. En studie om pedagogers uppfattningar om lärande miljön i Reggio Emilia inspirerade förskolor
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BakgrundInom Reggio Emilia filosofin arbetar man medvetet med miljön och materialet. Man sermiljön som den tredje pedagogen. De två andra pedagogerna är lärarna samt barnen själva. I Reggio Emilia har de en stark tro på barnets kunnande. LÄS MER
4. Barns möjlighet till lek : En studie om organisationens betydelse för barns lek i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : SAMMANFATTNING Annika Andersson & Clasina Leijen Barns möjlighet till lek En studie om organisationens betydelse för barns lek i förskolan Engelsk titel Children´s opportunity to play A study of the organization´s impact on children´s playing in kindergarten Antal sidor: 31 Att utforma en pedagogisk miljö på en förskola är viktigt. Det är i denna miljö som barnen tillbringar sin största tid på dagen. LÄS MER
5. Den pedagogiska miljöns mångfald : en kvalitativ undersökning av miljöns mångfald förlärande på en förskola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med detta arbete var att studera hur mångfalden kan framträda i en pedagogisk miljöoch vilka utvecklingsmöjligheter erbjuds barn i den. Miljön anser vi vara en viktig del i barnsutveckling och lärande. Mångfald är liksom miljö, en viktig del i denna utveckling. LÄS MER