Sökning: "pedagogisk inomhusmiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden pedagogisk inomhusmiljö.

  1. 1. Språkrika lärmiljöer i förskolan : En kvalitativ studie om inomhusmiljöns betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Bogren; Ellinor Cedergren; [2024]
    Nyckelord :språkutveckling; inomhusmiljö; förskola; sociokulturell teori; intervjuer; observationer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare planerar och utformar inomhusmiljön för att stimulera barns språkutveckling. Studien bestod av två delstudier. Delstudie I intervju och delstudie II observation. Insamlingsmetoden för delstudie I intervju var semistrukturerade intervjuer och fem förskollärare intervjuades. LÄS MER

  2. 2. `Ibland räcker vi inte till´ : En studie utifrån förskolepersonalens beskrivningar kring en pedagogisk inomhusmiljö för alla barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linda Nilsson; Jesper Mårtensson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogisk inomhusmiljö; förskolepersonal; ramfaktorteori; anpassningar; beskrivningar;

    Sammanfattning : De pedagogiska inomhusmiljöerna som finns i förskolor har en stor betydelse på barnens möjligheter till lärande och utveckling. Syftet med studien är att lyfta fram förskolepersonalens tankar och erfarenheter kring arbetet med den pedagogiska inomhusmiljön i förskolan, men även undersöka hur dessa miljöer kan anpassas för alla barn. LÄS MER

  3. 3. “Vi måste lyssna med alla våra sinnen” : En kvalitativ studie om hur förskollärare skapar förutsättningar för de yngsta barnens delaktighet och inflytande i pedagogisk dokumentation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Alexandra Steinert; Amanda Härnborg; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; barn; inflytande; makt; inomhusmiljö; subjekt; Foucault;

    Sammanfattning : Studien utgår från en kvalitativ ansats och fokusgruppssamtal där totalt sex förskollärare har deltagit. Studien har inspirerats av det socialkonstruktionistiska perspektivet. Studiens resultat indikerar att förskollärarna anser att pedagogisk dokumentation mynnar ut i att barn ges möjlighet till delaktighet och inflytande. LÄS MER

  4. 4. Skollokaler, trivsel, trygghet och lärande : Erfarenheter och uppfattningar bland grundskolelärare och rektorer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Bo Fritzson; [2022]
    Nyckelord :akustik; gemenskap; grundskola; inomhusmiljö; pedagoger; undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att tolka och förstå lärares och rektors erfarenheter och uppfattningar om elevers behov, eventuell påverkan på undervisning och lärande samt pedagogiska strategier och planering vad avser skollokaler. Fokus ligger på den fysiska inomhusmiljön i skolans lokaler. LÄS MER

  5. 5. "Man flyttar och flyttar och ändå är man inte nöjd" : En kvalitativ studie om barn och förskollärares uppfattningar av den pedagogiska miljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Louise Persson; Lovisa Gustavsson; [2022]
    Nyckelord :Pedagogical indoor environment; play; preschool; children; preschool teachers; Pedagogisk inomhusmiljö; lek; förskola; barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Miljön på förskolan och dess utformning är en grundläggande faktor för barns möjlighet till trygghet, lek och utveckling. Syftet med studien är därför att undersöka hur barn uppfattar sin omgivande inomhusmiljö samt hur förskollärare resonerar kring och motiverar sina val i utformningen av den. LÄS MER