Sökning: "pedagogiskt hjälpmedel"

Visar resultat 21 - 25 av 197 uppsatser innehållade orden pedagogiskt hjälpmedel.

  1. 21. Bristfällig dokumentation vid systemutveckling : En intervjustudie om hur bristfällig dokumentation i affärskritiska IT-system påverkar supportarbete

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Informationssystem

    Författare :Catherine Irstad; Rikard Kjellström Törne; [2021]
    Nyckelord :Support; dokumentation; bristfällig dokumentation; systemutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of a support organisation is to provide help and support around something. To provide help and support to users of software may involve guiding users how the software is supposed to work, investigate why the software may not work as intended or to fix software errors. LÄS MER

  2. 22. "Man ska inte vara rädd för att göra olika" : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar kring fenomenet arbete med barn i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Hjalmarsson; Ebba Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :Fenomenografi; barn i behov av stöd; uppfattningar; pedagogiskt arbete; resurser;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar det pedagogiska arbetet med barn i behov av stöd i förskolan. Syftet för denna studie är att beskriva förskollärares pedagogiska förhållningssätt kring fenomenet arbetet med barn i behov av stöd. Frågeställningen studie utgår ifrån är: “Hur uppfattar förskollärare sitt arbete med barn i behov av stöd?”. LÄS MER

  3. 23. Lärares arbete med elevers självtillit : En kvalitativ undersökning om lågstadielärares uppfattning om deras arbete med elevers självtillit

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Forss; [2021]
    Nyckelord :självtillit; self-efficacy; pedagogiskt arbete; pedagogisk psykologi; lågstadiet;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte var att undersöka lågstadielärares arbetet med elevers självtillit. Frågeställningarna utgår från vilka förhållningssätt lärare uppfattar som betydelsefulla, vilka arbetssätt som de anser vara en del av arbetet och hur läraren beskriver att de stärker elevens självtillit. LÄS MER

  4. 24. Digitala skrivverktyg i undervisningen : En litteraturstudie om lärplattan som pedagogiskt verktyg för elever med dyslexi eller ADHD i svenskundervisningen i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Melissa Berntzen; Moa Appelkvist; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; lärplatta; Ipad; dyslexi; ADHD; särskilda behov;

    Sammanfattning : Studien berör området digitala verktyg i skolväsendet med särskilt fokus på skrivverktyget lärplatta och hur det kan användas i undervisningen för att stödja elever som är i behov av särskilt stöd med inriktning på elever med dyslexi eller ADHD. Detta är ett relevant område att studera eftersom vi lever i ett digitaliserat samhälle där elever i årskurs F-3 möter digitala verktyg i skolan och i hemmet, vilket vidare beskrivs i inledningen. LÄS MER

  5. 25. Erfarenheter av digitala verktyg som särskilt stöd i skolan : En fenomenografisk studie om digitala verktyg som hjälpmedel för elever medneuropsykiatriska funktionsvariationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Arash Gharagozlou; [2020]
    Nyckelord :NPF; digitala verktyg; EHT elevhälsoteam ; elev med särskilt behov;

    Sammanfattning : Denna studie omfattar erfarenheter som uppstår när en elev med särskilt behov får ta del avdigitala verktyg som hjälpmedel i undervisning. Arbetet grundar sig i en deltagandeobservation samt fem intervjuer om fenomenet användandet av digitala verktyg i skolan, medfokus på visuella metoder via digitala verktyg som stöd för elev med NPF. LÄS MER