Sökning: "religion som ämne"

Visar resultat 1 - 5 av 111 uppsatser innehållade orden religion som ämne.

  1. 1. Sådan Fader, sådan Son? : Kort och gott om Guds vrede

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för civilsamhälle och religion

    Författare :Johan Stattin; [2024]
    Nyckelord :Guds kärlek; Guds vrede; Systematisk teologi; Treenighetslära; Kristologi; Inkarnation; Människoblivande; Försoningslära; Frälsning; Soteriologi; Ställföreträdande; Straff; Strafflindring; Avvänd; Icke-våld; Nåd; Patristisk; kyrkofader; Irenaeus; Athanasius; Augustinus; Anselm; Martin Luther; Gustaf Aulén; Christus victor; Agne Nordlander; C. Baxter Kruger;

    Sammanfattning : Genom en innehållslig idéanalys av Gustaf Auléns bok ‘Den kristna försoningstanken’ och Agne Nordlanders bok ‘Korsets mysterium’ med C. Baxter Krugers teologiska ståndpunkt i hans bok ‘Jesus and the Undoing of Adam’ som den vetenskapliga utgångspunkten för min analys ger jag mig i kast med ett tidlöst ämne som ställer mig i en mångtusenårig tradition. LÄS MER

  2. 2. Ämnesspråk i samhällsorienterade ämnen : Genom transaktioner, genrepedagogik och ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Carolina Cullin; Linnea Strömberg; [2024]
    Nyckelord :genrepedagogik; mellanstadiet; samhällsorienterad undervisning; skolspråk; språkutveckling; vardagsspråk; transaktioner; ämneslitteracitet; ämnesspråk; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur lärare kan arbeta språkutvecklande, och stötta elevers ämnesspråk i de samhällsorienterade ämnena. Avsikten med arbetet är att besvara huvudfrågan: Hur kan elevers ämnesspråk i de samhällsorienterade ämnena stöttas? För att svara på huvudfrågan har vi använt oss av tre underfrågor, dessa tre underfrågor fungerar även som ett genomgående tema i vårt arbete: Vilken roll har transaktioner i språkutveckling? Hur kan genrepedagogik stötta ämnesspråken? Vilka språkutvecklande möjligheter har ämnesövergripande undervisning? Bakgrunden till kunskapsöversikten är att elever ofta upplever en språkchock under mellanstadiet då språket i skolan avancerar och ställer höga krav på eleverna. LÄS MER

  3. 3. Vart går gränsen? : En litteraturstudie om sjuksköterskors erfarenheter av personliga värderingar och professionella skyldigheter inom abortvård

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Ebba Boman; Johanna Gullbro; [2023]
    Nyckelord :Induced abortion; nurse; experience; care; Inducerad abort; sjuksköterska; erfarenheter; omvårdnad;

    Sammanfattning : Introduktion: Abort är ett ingrepp som kan vara mycket påfrestande för kvinnorna som genomgår den men också för sjuksköterskorna som vårdar kvinnorna. Sjuksköterskor spelar en viktig roll i omvårdnaden men kan även de uppleva motgångar i sitt arbete då egna erfarenheter och åsikter hamnar i konflikt med yrkesrollen. LÄS MER

  4. 4. Vad ges utrymme i läroböcker? : En normkritisk innehålls-och diskursanalys på religionskunskapsinnehållet i läroböcker för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Tove Syrén; [2023]
    Nyckelord :Religious studies; textbooks; norm-critical analysis; content analysis; discours analysis;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att synliggöra och granska de tre religionerna judendom, kristendom och islam i fyra stycken läroböcker riktade mot årskurs 1-3 med ett normkritiskt perspektiv. Eftersom religionskunskap inte är ett enskilt ämne i de lägre årskurserna, utan är en del av de samhällsorienterade ämnena är det fyra stycken SO-läroböcker som utgör studiens material. LÄS MER

  5. 5. Mångfald som risk och möjlighet : En kvalitativ studie om hur rekryterare i Sverige ser på mångfald.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Hälsa och välfärd

    Författare :Hadir Carmen Abed; [2023]
    Nyckelord :rekryterare mångfald kvalitativ studie risker möjligheter;

    Sammanfattning : Varje individ i Sverige bör ha samma rätt att verka i vardagen, och det inkluderar alla personer oavsett kön, etnicitet, religion, sexuell läggning, funktionsnedsättning, utbildning eller social klass. Dessa aspekter ska inte vara avgörande för att sedan bli exkluderad från att arbeta. LÄS MER