Sökning: "ryggmärgsbråck barn"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden ryggmärgsbråck barn.
1. Arbetsterapeutiska interventioner och dess inverkan på aktivitetsutförandet för barn med ryggmärgsbråck : En kvantitativ litteraturöversikt med systematik
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapiSammanfattning : Ryggmärgsbråck är en diagnos inom neuralrörsdefekter som kännetecknar missbildning av ryggmärgen. Symtomvariationen är bred där vissa har nedsatt eller ingen motorisk och sensorisk funktion samt nedsatt känsel eller kognition. Barnens symtombild leder ofta till sämre aktivitetsutförande. LÄS MER
2. ARBETSTERAPEUTERS INTERVENTIONER OCH DESS BETYDELSE FÖR BARN MED RYGGMÄRSBRÅCK
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund: Barn med ryggmärgsbråck (RMB) har vanligen både motoriska och kognitiva nedsättningar, vilket kan påverka möjligheten till att utföra och delta i vardagliga aktiviteter. Motoriska nedsättningar påverkar grov- och finmotorik och kognitiva nedsättningar påverkar genomförandet i aktiviteter genom att barnet kan få svårt att komma igång, lösa ett problem som uppstår i aktivitet samt förhålla sig till tid. LÄS MER
3. Samtal mellan barn med funktionshinder och deras syskon ur ett interaktionsperspektiv
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : I föreliggande studie har interaktionen mellan barn med cerebral pares eller ryggmärgsbråck med hydrocefalus och deras syskon studerats. Sex barn med funktionshinder deltog i studien, tre med ett yngre syskon och tre med ett äldre syskon. LÄS MER
4. Att leva med ryggmärgsbråck : Upplevelser hos ungdomar och unga vuxna som är födda med ryggmärgsbråck och deras föräldrar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för VårdvetenskapSammanfattning : I dag föds färre barn med ryggmärgsbråck på grund av att skadan kan upptäckas med fosterdiagnostik. Kunskapen om ryggmärgbråck utanför specialistklinikerna är bristande och kommunikationsproblemen mellan vårdpersonal och föräldrar är inte ovanligt. LÄS MER
5. Utvärdering av två bedömningsmaterial för inferensförmåga hos barn mellan fyra och sex år.
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Föreliggande studie har gjorts med utgångspunkt från de senaste årens växande intresse inom logopedi för pragmatiska problem hos barn med språkstörning. I studien utvärderas två bedömningsmaterial för inferensförmåga. LÄS MER