Sökning: "se om"

Visar resultat 1 - 5 av 112683 uppsatser innehållade orden se om.

  1. 1. Knäckt läskoden, vad händer sen? -En kvalitativ studie om den fortsatta läsundervisningen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Engelbrektsson Johanna; [2018-01-11]
    Nyckelord :Läsundervisning; läsutvecklande frågor; elevens högläsning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och förstå hur lärare lägger upp läsutvecklande undervisning efter att elever har knäckt läskoden. Via undervisningsobservationer och lärarintervjuer med fem medverkande lärare visar den kvalitativa studien att läsning är en social process, där det krävs en dialog för att utvecklas. LÄS MER

  2. 2. Att undervisa i multiplikation i grundskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Agnes Lind Petersson; [2018-01-11]
    Nyckelord :Automatisera; multiplikationstabellen; digitala verktyg; varierad undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie som utförts med hjälp av sex semistrukturerade intervjuer som genomfördes med sex olika lågstadielärare. Syftet med denna studie var att undersöka lärares syn på undervisningen om multiplikation. LÄS MER

  3. 3. Dans som kommunikation. En kvalitativ studie om meningsskapande rörelser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Lisa Bergman; [2018-01-11]
    Nyckelord :Dans; kommunikation; rörelse; undervisning; lärare;

    Sammanfattning : I läroplanen för grundskolan som infördes 2011 uppmärksammas det att elevers förmåga att kommunicera är viktig att utveckla. Syftet med studien är att undersöka hur elevers förmåga att kommunicera genom dans kan fördjupas. Vidare undersöks hur dans kommunicerar samt vilka förmågor som elever kan utveckla genom dans. LÄS MER

  4. 4. Subtraktion i matematikläroböcker för årkurs 1-3.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Emma Lindvall; [2018-01-10]
    Nyckelord :Subtraktion; matematikläroböcker; kontextbundna subtraktionsuppgifter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om på vilket sätt subtraktion framställs i svenska matematikläroböcker. Utifrån det syftet har två forskningsfrågor formulerats enligt följande; På vilket sätt framställs subtraktion i matematikläroböckerna, Eldorado, Favorit matematik och Prima matematik för årskurs 1-3? Vilka typer av kontextbundna subtraktionsuppgifter finns i matematikläroböckerna Eldorado, Favorit matematik och Prima matematik för årskurs 2, och hur ser fördelningen mellan dessa uppgifter ut? För att besvara forskningsfrågorna har en innehållsanalys av de tre matematikläroböckerna gjorts. LÄS MER

  5. 5. Känslobussen och Dirigenten – Yngre elevers upplevelser av två dramaövningar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Johanna Åberg; [2018-01-10]
    Nyckelord :Pedagogiskt drama; drama; elevers upplevelser av drama; estetiska lärprocesser;

    Sammanfattning : Att pedagogiskt drama är en metod som väcker många känslor och upplevelser hos elever kanske många kan relatera till. Men hur upplever och tänker yngre elever egentligen kring drama? Detta har jag valt att undersöka med anledning av att jag själv inte enbart har positiva upplevelser av det, men även för att jag gick in i studien med uppfattningen om att dramapedagogik har många gynnsamma effekter på undervisningen. LÄS MER

BEVAKA DENNA SÖKNING

Få ett mail när det kommer in nya uppsatser på ämnet se om.

Din email-adress: